انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

جذب انرژی خورشیدی در مدارس آغاز می‌شود

پنل خورشیدی

پژوهشگران دانشگاه "استنفورد" باور دارند که می‌توان با نصب پنل‌های خورشیدی در محوطه مدارس، به کاهش آلودگی هوا و هزینه کمک کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه استنفورد، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که پروژه‌های نصب پنل‌های خورشیدی روی پشت بام یا محوطه مدارس می‌توانند آلودگی هوا را کاهش دهند، به حفظ محیط زیست کمک کنند و در کاهش هزینه‌ها نیز مؤثر باشند. اجرای این پروژه‌ها می‌تواند سودی به ارزش چهار میلیارد دلار را به همراه داشته باشد.

نوری که به پشت بام و محوطه مدارس می‌تابد، منبعی غنی از انرژی به شمار می‌رود که می‌تواند هزینه‌های الکتریسیته را کاهش دهد.

این پژوهش نشان می‌دهد که نصب پنل‌های خورشیدی در مکان مناسب می‌تواند ۷۵ درصد الکتریسیته مورد نیاز را تأمین کند و میزان کربن منتشر شده در بخش‌های آموزشی را تا ۲۸ درصد کاهش دهد.

پنل‌های خورشیدی می‌توانند مدارس را از شبکه‌هایی که با گاز طبیعی و ذغال‌سنگ تغذیه می‌شوند و به آلودگی هوا و مشکلات قلب و ریه منجر می‌شوند، بی‌نیاز کنند. "گابریل وانگ پارودی"(Gabrielle Wong-Parodi)، از دانشمندان دانشگاه استنفورد و نویسنده این پژوهش گفت: این کار، مزایای بسیاری برای محیط زیست و سلامت انسان دارد.

پروژه‌های جدید مربوط به انرژی خورشیدی می‌توانند به سادگی، به اعتراضاتی که سالانه در مورد بودجه مدارس شکل می‌گیرند، پایان دهند. این پژوهش نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری درست روی پروژه‌های مربوط به انرژی خورشیدی می‌تواند نیاز به بودجه بیشتر را در مدارس رفع کند و هزینه‌ها را کاهش دهد.

مدارس و مؤسسات آموزشی، تقریباً ۱۱ درصد مصرف انرژی و چهار درصد انتشار کربن را به خود اختصاص می‌دهند اما پژوهش‌ها، بیشتر به بررسی ظرفیت پنل‌های خورشیدی در خانه‌ها و مراکز تجاری پرداخته و سهم بزرگ مدارس را در این میان نادیده گرفته‌اند.

پژوهشگران در این پروژه، داده‌های مربوط به ۱۳۲۵۹۲ مدرسه را گردآوری کردند که ۹۹۷۰۰ مورد مربوط به مراکز دولتی و ۲۵۷۰۰ مورد مربوط به مراکز خصوصی بود. سپس، فضاهای مناسب برای نصب پنل خورشیدی را روی پشت بام و محوطه این مراکز بررسی کردند.

نتایج بررسی نشان داد که سه شهر بزرگ آمریکا که هوای آفتابی دارند، بیشترین ظرفیت را برای تولید الکتریسیته از پنل‌های خورشیدی دارا هستند و تقریباً ۹۰ درصد مؤسسات آموزشی، حداقل کمی جای مناسب برای نصب پنل‌ها دارند.

پژوهشگران باور دارند که در صورت تبدیل شبکه‌های جذب انرژی معمولی مدارس به سیستم جذب انرژی خورشیدی، می‌توان آلودگی هوا، هزینه و مشکلات مربوط به سلامتی را تا حد زیادی کاهش داد.

وانگ پارودی افزود: نصب پنل‌های خورشیدی در مدارس می‌تواند به ایده کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با کمک انرژی تجدیدپذیر، جامه عمل بپوشاند.

۷۴۳ شهر مشمول پروژه‌های نیروگاه‌های سولار می‌شود

انرژی تجدیدپذیر

۱۵ هزار پروژه و ۲۵۰ مگابیت مزرعه خورشیدی در دست تجهیز برای فعالیت در حوزه سلولار است؛ بدین معنا که تمام استان‌های ایران و حدود ۷۴۳ شهر به جز گیلان که امکان و ظرفیت کمتری برای فناوری در حوزه سولار دارد، مشمول طرح‌های پروژه نیروگاهی سولار می‌شود.

به گزارش ایسنا، کامران دور اندیش - مدیر عامل و مدیر استراتژیک شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی سولار - امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که برای آمادگی نصب و راه‌اندازی پنل و نیروگاه خورشیدی به همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیاز داشتیم و این تفاهم‌نامه می‌تواند در این راستا بسیار کمک‌رسان باشد اظهار کرد: علاوه بر این با وزارت جهاد کشاورزی قرارداد تولید برق به صورت خورشیدی را برای ۱۲۴ هزار چاه آب منعقد کرده‌ایم و باید پاسگاه‌های نیرو انتظامی نیز در دستور کار این شرکت قرار بگیرد که به زودی قرارداد این طرح نیز منعقد خواهد شد.

به گفته وی، گسترش و به کارگیری نیروهای آموزش دیده مختص شهر و استان خاصی نیست و با توجه به نیاز هر پروژه افراد مشغول به کار می‌شوند، در فراخوانی که منتشر کرده‌ایم، ۳۵۰ نفر اعلام آمادگی کردند که در حوزه سولار با ما همکاری داشته باشند.

به‌کارگیری ۳۰۰۰ نفر در حوزه سلولار

وی با بیان این‌که در بعد آموزش نیاز به ۱۶ هزار نیرو داریم که حداقل بتوانیم در ابتدای کار ۳۰۰۰ نفر به کار بگیریم تصریح کرد: در ۱۵ هزار پروژه نیاز زیادی به نیروی آموزش دیده است اما فعلاً تعداد نیروها ۳۰۰۰ نفر است که قرار شده مهارت آموزی با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شود اما اجرای پروژه‌ها توسط شرکت سولار باشد.

او با اشاره به نیازمندی‌های صورت گرفته در حوزه نیروگاه‌های سولار گفت: با عقد این تفاهم نامه، امسال ۳۰۰۰ نفر در پروژه‌های مختلف مشغول به کار خواهند شد و باقی نیروهای تربیت شده برای صد هزار پروژه پیش‌بینی شده است و مورد نیاز کشور در سال‌های آتی به کار گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که حمایت‌های دولتی و تسهیلات خود اشتغالی برای مهارت آموختگان در نظر گرفته شده است تا بتوانند به صورت مستقل و در هر شهر شرکت تعاونی خود را تشکیل دهند ابراز کرد: از برخی از نیروهای متخصص در ایجاد اتاق‌های فکر برای حل بحران ایده متناسب با ظرفیت اقلیمی و شرایط طبیعی متنوع کشور استفاده خواهد شد.

هم‌چنین در این نشست، محمدحسن محبیان - رئیس هیأت مدیره شرکت سولار - با اشاره به اهمیت انرژی خورشیدی سولار ابراز کرد: استفاده از انرژی‌های پاک و اهمیت حرکت حد بیشتر به سمت تجزیه‌پذیرها لزوم تربیت نیروی انسانی در این حوزه را نشان می‌دهد چراکه با طراحی و اجرای نیروگاه‌های سولار چند مگابیتی و یا حتی در اشل‌های کوچک‌تر، می‌توان ضمن رفع نیازهای یک مجموعه موجب درآمدزایی شد و طبق برنامه وزارت نیرو مازاد تولید از این نیروگاه‌ها خریداری شود.

همچنین علیرضا حاتم‌زاده - معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور - با بیان این‌که ظرفیت دولت در همکاری و حمایت در خصوص اجرای بخش‌های عملی و کارگاهی در حوزه آموزش بسیار است گفت: ۷۰۰ مرکز و ۵۰۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای در کشور در این راستا وجود دارد و از چیزهای که قابل تحریم نیست، می‌توان به مهارت اشاره کرد لذا این مسئله بسیار مورد توجه قرار دارد.