انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

تعمیر پکیج روشنائی خورشیدی

عیب یابی و تعمیر پکیج های سیار برق روشنائی خورشیدی انجام می شود.لطفا با تلفن های 09177196296-و09391236296.-وو07136505531 به آقای صادقی تماس بگیرید.

شیراز شهرک گلستان بلوار علامه امینی-خ گلزار -مرکز خرید گلستان-واحد11

            با تشکر آفتاب الکتریک

فرصت جدید بخش خصوصی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

نیروگاه تجدیدپذیر

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان، روز به روز در حال افزایش است و در همین راستا، قیمت پنل‌های خورشیدی رو به کاهش و ظرفیت تأمین انرژی از نور خورشید شدت یافته است؛ در این راستا سازمان ساتبا به منظور ادامه مسیر تشویقی خود برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها را به وزارت نیرو ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، ایران کشور پر پتانسیلی از لحاظ انرژی‌های نو همچون انرژی‌های خورشیدی و بادی است. تخمین زده می‌شود با شرایط فعلی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل نصب نیروگاه‌های بادی که صرفه اقتصادی دارند، در ایران وجود داشته باشد. این ظرفیت در رابطه با انرژی خورشیدی به مراتب بالاتر است، چون نیروگاه‌های خورشیدی محدودیت‌ نیروگاه‌های بادی را ندارند و در بیش‌تر نقاط کشور قابلیت نصب نیروگاه خورشیدی وجود دارد.

در این راستا برنامه‌ریزی دولت برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این زمینه و از طرفی هم سیاست‌گذاری برای توسعه است؛ یعنی سیاست فعلی دولت احداث مستقیم نیروگاه‌های خورشیدی و بادی توسط خود دولت نیست، لیکن مواردی را به صورت پایلوت همچون نیروگاه‌های بادی منجیل و دیزباد نیشابور و نیروگاه‌های خورشیدی در سمنان و یزد اجرا کرده است.

روندی که در دو سال اخیر در پیش گرفته شده، به تعریف تعرفه‌های جذابی برای خرید برق تضمینی تجدیدپذیرها منجر شده است که این امر باعث تسریع در توسعه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به خصوص نیروگاه‌های خورشیدی فتولتائیک توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده و تاکنون ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک در ایران نصب شده است.

به مدار آمدن ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

طبق آخرین آماری که از سوی رضا اردکانیان- وزیر نیرو- در این حوزه ارائه شده است تا پایان امسال حدود ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید وارد مدار خواهد شد. به گفته وی، حدود ۸۰ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید وارد مدار شده و این روند همچنان توسعه پیدا خواهد کرد. وزیر نیرو همچنین بر این‌که توجه به انرژی‌های نو جزو اولویت‌های برنامه دولت و وزارت نیروست و این روند همچنان توسعه پیدا خواهد کرد، تاکید و تصریح کرده است: در حال حاضر ۱۱۵ نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت ۷۵۰ مگاوات در کشور به بهره‌برداری رسیده است.

جزئیات افتتاح پروژه‌های جدید

بر اساس این گزارش، همزمان با هفته دولت ۱۴ نیروگاه تجدیدپذیر در هفت استان به بهره‌برداری خواهد رسید. این طرح‌ها شامل یک نیروگاه بادی و ۱۳ نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت حدود ۱۶۰ مگاوات است که توسط بخش خصوصی اجرا و به بهره‌برداری رسیده‌اند. این ۱۴ نیروگاه در استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران، همدان، زنجان، یزد، کرمان و فارس آماده بهره‌برداری است. برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها حدود ۴۴۵ میلیارد تومان به ‌صورت ریالی و ۱۰۷ میلیون یورو به ‌صورت ارزی هزینه شده است.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها

بر اساس این گزارش به نقل از وزارت نیرو، سخنگوی سازمان ساتبا اعلام کرده است که پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها در کارگروه ویژه وزارت نیرو در حال بررسی نهایی است و به احتمال زیاد تا یک ماه آینده این مهم به نتیجه خواهد رسید تا با این اقدام بخشی از دغدغه‌های بخش خصوصی مرتفع شود.

جعفر محمدنژاد سیگارودی با تاکید بر اینکه از اواخر سال ۱۳۹۴ وزارت نیرو به صورت جدی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار سازمان ساتبا قرار داده است، عنوان کرد: از آن زمان با اعلام روندی تحت عنوان خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر با با طول دوره ۲۰ ساله شرایط جذابی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد شده است. پس از این اتفاق روند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به شکل مناسبی ادامه یافته بود تا اینکه در سال ۱۳۹۷ با بروز مشکلات اقتصادی در کشور و نوسانات بازار ارز، نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز همچون سایر بخش‌ها تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته است. سازمان ساتبا به منظور ادامه مسیر تشویقی خود برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها را به وزارت نیرو ارائه کرده است. مباحث مرتبط با این مسئله هم اکنون در وزارت نیرو در حال بررسی است و با دستور وزیر نیرو نیز کارگروه‌ ویژه‌ای در این ارتباط تشکیل شده است.

به گفته وی مباحث مرتبط با این مسئله هم اکنون در وزارت نیرو در حال بررسی است و با دستور وزیر نیرو نیز کارگروه‌ ویژه‌ای در این ارتباط تشکیل شده است.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق اظهار امیدواری کرد ظرف یک ماه آینده این مهم به نتیجه برسد و با افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها بخشی از دغدغه‌های بخش خصوصی مرتفع شود.

پایدارترین مناطق جهان در سال ۲۰۱۹

با افزایش شهرنشینی باید به سراغ راهکارهای نوآورانه و دیجیتالی‌شدن شهرها رفت.

به گزارش ایسنا، شهر پایدار به شهر یا محیط زیست شهری گفته می‌شود که در آن مصرف انرژی، آب و منابع تجدیدناپذیر به حداقل ممکن رسیده است.

افراد ساکن در این شهرها کمترین میزان مصرف انرژی، آب و اتلاف مواد غذایی و ...  را دارند و در نتیجه آلودگی آب و هوا و تولید گازهای مضر مانند متان یا دی‌اکسیدکربن بسیار پایین است.

اصطلاح شهر پایدار را ریچارد رجیستر برای نخستین‌بار در کتابش تحت عنوان « ساختن شهرها برای آینده‌ای سالم » در سال ۱۹۸۷ مطرح کرد. بعدها معماران از این موضوع برای طراحی اینگونه شهرها استفاده کردند.

شهر پایدار باید به گونه‌ای اداره شود که کمترین وابستگی به منابع را داشته باشد. به شکلی که انرژی مورد نیاز را از منابع و انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و انرژی بادی تامین کند و کمترین فشار و رد پای زیست‌محیطی را  در پیرامون خود باقی بگذارد و در نتیجه محیط زیست قادر خواهد بود تاثیرات مربوطه را مجددا به ‌طور طبیعی در مدت زمان کوتاه احیا کند.

در شهر پایدار از زمین، استفاده مناسب می‌شود و آلودگی‌های خاک به حداقل می‌رسد. پسماندهای حاصل از فعالیت‌ها به‌طور صحیح مدیریت می‌شود، از پسماندها کمپوست تولید شده و سایر پسماندهای غیر قابل بازیافت هم در یک فرایند تعریف‌ شده به انرژی تبدیل می‌شوند که در نتیجه میزان تاثیرگذاری شهر در تغییرات آب وهوایی به حداقل می‌رسد.

در شهرهای پایدار همه چیز متعادل است. برخی از شهرها از جمله لندن که به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان شناخته شده است، اخیرا سیاست‌هایی در رابطه با مقابله با تغییرات آب و هوایی، استفاده از منابع تجدیدپذیر و حمل ونقل سبز اتخاذ کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که شهرهای قدیمی هم می‌توانند تحولاتی در پایداری شهری ایجاد کنند.

زمانی که مبحث معماری پایدار و زیرساخت‌های سبز ارائه  می‌شود، سنگاپور و پاریس در صدر فهرست قرار می‌گیرند. سنگاپور یکی از سبزترین کشورها در جهان است که قرار است ۸۰ درصد از معماری آن تا سال ۲۰۳۰ پایدار  باشد.

مقامات پاریس نیز در تلاش هستند تا این شهر را به مقصد سبز گردشگران و تا سال ۲۰۵۰ مناطق بزرگ شهری را به جنگل‌های شهری تبدیل کنند. مصدر در ابوظبی نیز یکی از مناطق پایدار در امارات متحده عربی است.

معماری پایدار شامل تمام مراحل ساخت، برنامه‌ریزی، ساخت و ساز و بازسازی می‌شود. سقف هر خانه‌ای در این شهرها مجهز به پانل‌های خورشیدی است.

مهمترین شهرهای پایدار سال ۲۰۱۹ عبارتند از:

اسلو( پایتخت نروژ)

کمیسیون اتحادیه اروپا، شهر اسلو را به عنوان پایتخت سبز اروپا برای سال ۲۰۱۹ معرفی کرده است. شهر اسلو بزرگترین شهر و پایتخت کشور نروژ است.

سه سال گذشته، در این شهر، بودجه آب وهوا تعیین شد و این موضوع، بر همان اساسی بود که بودجه مالی تعیین می‌شود. میزان گازهای گلخانه‌ای اندازه‌گیری شد و هدف از این طرح، کاهش ۵۰ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۰ بوده است.

همچنین تلاش بر این است که تا سال ۲۰۵۰، عاری از کربن شود. علاوه بر این، ۳۰ درصد وسایل نقلیه فروخته شده برقی و بیوگاز هستند که سوخت آنها از فاضلاب شهری تامین می‌شود. همچنین دولت محلی پارکینگ‌های خیابانی و ترافیک را کاهش داده تا فضای بیشتری برای دوچرخه‌سواری و فضای سبز فراهم و این شهر به شهری بدون خودرو تبدیل شود.

کپنهاگ (پایتخت دانمارک)

شهر کپنهاگ در دانمارک در رده بعدی شهرهای سبز در اروپاست و مسئولان قصد دارند  این شهر را تا سال ۲۰۲۵ به اولین شهر با کربن خنثی در جهان تبدیل کنند. در این شهر، تعداد دوچرخه‌ها از اتومبیل‌ها پیشی می‌گیرد. در کپنهاگ طراحی و زیرساخت‌های پایدار فراوان است و طرح بام سبز از سال ۲۰۱۰ اجرایی شده و در سال جاری نیز تمام اتوبوس‌ها برقی شده‌اند. آب در این شهر تحت کنترل روزانه و دقیق قرار دارد تا کاملا بهداشتی باشد.

استکهلم (پایتخت سوئد)

استکهلم، اولین شهری بود که در سال ۲۰۱۰ جایزه پایتخت سبز اروپا را از کمیسیون اتحادیه اروپا دریافت کرد و اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ بدون سوخت فسیلی باشد، البته که پیش از آن هم استفاده اندکی داشته است.

پروژه ساختمانی شهری Hammarby Sjöstad در این شهر برای حمایت از مسکن سازگار با محیط زیست و سبک زندگی سبز آغاز به کار کرده است؛ در این طرح، استفاده از پانل‌های خورشیدی، آلودگی صوتی کم، فضای سبز بیشتر و استفاده کمتر از وسایل حمل و نقل شخصی مهم است. فرودگاه در این شهر عاری از تولید کربن است و افراد در سوئد نیز در بازیافت و سرمایه‌گذاری برای نوآوری‌های سبز از پیشتازان  هستند.

ونکوور (شهری در کانادا)

در حال حاضر، ونکوور، یکی از شهرهایی است که کمترین میزان انتشار کربن در بین شهرهای آمریکای شمالی را دارد و همچنان به دنبال اهداف سبزتر است. مقامات این شهر متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۵۰، صددرصد انرژی را از منابع تجدیدپذیر تهیه کنند و همچنین تا سال ۲۰۴۰ زباله هم تولید نکنند. تولید مواد غذایی محلی از طریق کشاورزی شهری و با افزایش تعداد کشاورزان در سراسر این شهر انجام می‌شود.

کوریتیبا ( شهری در برزیل)

کوریتیبا یکی از شهرهای بندری در برزیل است که به پایتخت سبز برزیل معروف است، سه میلیون نفر جمعیت دارد و در این شهر، ۱۴ جنگل شهری و ۱۶ پارک ایجاد شده است. این شهر بودجه لازم برای کارخانه بازیافت استاندارد را نداشت، به همین منظور به دنبال جایگزین بهتر برای آن بود؛ جداسازی بازیافت توسط شهروندان و ارائه پاداش به آنها همچون بلیط اتوبوس، از جمله مواردی بود که از این طریق موفقیت‌هایی را هم به‌دست آورد.

سانفرانسیسکو( شهری در ایالات متحده)

منطقه خلیج سانفرانسیسکو (Bay Area)، اولین منطقه در ایالات متحده بود که فروش بطری‌های پلاستیکی آب را ممنوع اعلام کرد. در این شهر قصد بر این است که تا سال ۲۰۲۰ عاری از زباله شود و در حال حاضر پیشرفت چشمگیری برای رسیدن به هدف خود داشته است.

سنگاپور( کشوری در جنوب شرقی آسیا)

اگرچه بالاترین میزان آلودگی در جهان را دارد، اما پیشگام برتر پایداری در قاره آسیاست. نقطه قوت این شهر، ایجاد طبیعت در معماری با ساخت سقف‌ها و جاده‌های سبز است. همچنین ساختمان‌ها در مصرف انرژی و آب صرفه‌جویی دارند و از مواد پایدار و دوستدار محیط زیست ساخته شده‌اند. سنگاپور، کشوری مدرن است که سرشار از تنوع زیستی می‌باشد

کیپ تاون ( شهری در آفریقای جنوبی)

کیپ تاون، دومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی است که در سال‌های اخیر، تحولات بسیاری در پایداری داشته است. حدود ۱۰ درصد انرژی این شهر از منابع تجدیدپذیر فراهم می‌شود و همچنین دولت قصد دارد برای ۱۰ درصد از خانوارها استفاده از انرژی خورشیدی را مورد هدف قرار دهد، زیرا این شهر از جمله شهرهایی است که خاموشی در آن بسیار است.

تولید آب از هوای خشک و گرم امکان‌پذیر شد

این دستگاه جدید قادر است با استفاده از یک کیلوگرم ماده جاذب آب، روزانه 1.3 لیتر آب شیرین را از هوای دارای رطوبت پایین جذب کند. ماده جاذب مورد استفاده در این دستگاه یک بستر بسیار متخلخل بوده و با عنوان چارچوب فلز-ارگانیک شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان با آزمایش این دستگاه در بیابان موهاوی واقع در کالیفرنیای آمریکا توانستند روزانه  0.7 لیتر آب خالص به دست آورند. آین آزمایش نشان داد کارآیی این دستگاه جدید که با استفاده از یک باتری و انرژی خورشیدی قادر است به طور دائمی کار کند، در هوای خشک و گرم  10 برابر بیشتر از سایر دستگاه‌های جذب آب است. این دستگاه حتی در خشک‌ترین روز صحرا که رطوبت هوا در آن به 7 درصد و دمای هوا به بیش از 27 درجه سانتیگراد می‌رسد، توانست به ازای یک کیلوگرم ماده جاذب 0.2 لیتر آب آشامیدنی تولید کند.

محققان برای تولید این دستگاه استارتاپ جدیدی موسوم به Water Harvester راه اندازی کرده‌اند که قرار است دستگاه‌های جدید را با ابعاد یک اجاق مایکروویو و قابلیت تولید روزانه 7 تا 10 لیتر آب به بازار عرضه کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Central Science منتشر شده است.