انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

خودرو ارزان برقی با قابلیت تعویض باتری

 


خودرو ارزان برقی با قابلیت تعویض باتری

 

خودرو ارزان برقی با قابلیت تعویض باتری

 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خودروهای برقی گران بودن خودرو و زمان طولانی شارژ شدن آن است. اما یک شرکت آلمانی حالا خودرویی ساخته که این مشکلات در آن حل شده است.

پائول لیبلود مدیرعامل شرکت ACM سازنده خودرو سیتی وان، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا می‌گوید: «ما می‌توانیم در حالت‌های مختلفی از این خودرو استفاده کنیم. سیتی‌ وان یک اتومبیل شهری است که قیمت ارزانی دارد.»

او می‌گوید: «یکی از مشکلات خودروهای برقی ایستگاه‌های شارژ خودرو و کمبود آن است، اما این‌خودرو طوری طراحی شده است که باتری‌های آن قابل تعویض است به عنوان مثال اگر صاحب خودرو در میانه راه شارژ تمام کند، می‌تواند باتری جدید داخل خودرو قرار داده و به راه خود ادامه دهد.»

به گفته مدیرعامل شرکت سازنده سیتی وان، «هر باتری خودرو حدود ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و خودرو با باتری‌های کاملاً شارژ می‌تواند حدود ۲۴۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد، و با این روش و باتری‌های قابل تعویض نیاز به ایستگاه شارژ سریع و زمان زیاد برای شارژ شدن خودرو را نداریم.»

تصویری از خودروی سیتی‌وان

تصویری از خودروی سیتی‌وان

با گام بلندی که در سال گذشته و البته سال‌های پیش از آن برداشته شده، اکنون باید منتظر ماند و دید چقدر طول خواهد کشید تا خیابان‌ها محل رفت و آمد خودروهای برقی شوند.

این مدیرعامل آلمانی توضیح می‌دهد: «سیتی‌ وان را می‌توان در حالت‌های مختلف استفاده کرد هم می‌تواند خودرو شخصی باشد و هم می‌توان آن را در تاکسی‌ها یا خودروهای اشتراکی مورد استفاده قرار داد.»

او اضافه می‌کند که «قیمت سیتی‌ وان حدود ۱۰ هزار یورو است که قیمت پایینی برای خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود ما این خودرو را ابتدا می‌خواستیم برای کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار دهیم اما در کشورهای پیشرفته هم تقاضا جدی برای آن ایجاد شد، به همین دلیل این خودرو را در اروپا هم عرضه خواهیم کرد.»

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تولید خودروهای الکتریکی از یک دهه آینده شتاب خواهد گرفت. با این حال پیمایش کم، سرعت پایین شارژ و قیمت بالا همچنان از مشکلات اصلی توسعه این خودروها خواهند بود.

تصویری از طراحی داخلی خودروی سیتی‌وان

تصویری از طراحی داخلی خودروی سیتی‌وان

مدیرعامل شرکت ACM سازنده خودرو سیتی وان به رادیو فردا گفته است: «این اتومبیل در آسیا تولید خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه از آن را تولید کنیم.»

او همچنین می‌گوید: «سعی کرده‌ایم وزن خودرو را سبک‌سازی کنیم و از طرفی موتورهایی را با راندمان بالا در آن قرار دهیم تا مصرف انرژی آن بهینه باشد. قدرت موتور این اتومبیل حدود ۴۰ اسب بخار است، و تفاوت آن با دیگر خودروهای برقی آن است که آنها، بسیار گران قیمت هستند و از دسترس عموم برای خرید خارج‌اند اما این ماشین را عموم مردم می‌توانند بخرند.»

به گفته آقای لیبلود، «سیتی‌ وان با اینکه یک ماشین کوچک شهری است فضای داخلی کافی را برای چهار سرنشین دارد.

تصویری از خودروی سیتی‌وان

تصویری از خودروی سیتی‌وان

تا کنون حتی ارزان‌ترین محصولات برقی در شرکت‌های آلمانی هم نسبت به خودروهای بنزینی قیمت بالاتری داشته‌اند. همین موضوع با وجود خواست شرکت‌های آلمانی برای توسعه این محصولات یک چالش بزرگ خواهد بود. نکته مهم دیگر تولید الکتریسته در جهان با سوخت‌های فسیلی است که عملاً ادعای پاک بودن خودروهای الکتریکی را با چالش روبه‌رو کرده است.

بخشی از صنعت خودروی آلمان به‌دنبال توسعهٔ خودروهای هیبریدی است. در این روش صنعتگران آلمانی سعی دارند موتورهای درون‌سوز را کوچک‌تر (سه سیلندر) کنند و راندمان آن‌ها را بالا ببرند.

در این حالت اگر راندمان یک موتور درون‌سوز از یک نیروگاه حرارتی بیشتر باشد، موتور درون‌سوز با آلودگی کمتر نسبت به نیروگاه برق الکتریسته تولید می‌کند و این الکتریسته در موتورهای برقی استفاده می‌شود. با این روش مشکل پیمایش کم با باتری هم حل می‌شود و خودرو هم با برق و هم با بنزین کار می‌کند.

سازندگان خودرو سیتی وان مدعی هستند بخشی از این مشکلات را حل کرده‌اند.

دستاورد فناورانه پژوهشگاه مواد و انرژی رو نمایی شد

دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی برای نخستین بار در کشور دستاورد پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رونمایی شد.

دستاورد فناورانه پژوهشگاه مواد و انرژی رو نمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی که توسط دکتر نیما نادری، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شده، به وسیله ادوات دقیق، حساس و با کارایی بالا، آشکار سازی حریق با سرعت بسیار بالا و به روش اپتیکی امکان پذیر می‌شود، به طوری که می‌تواند در همان ثانیه‌های ابتدایی و با صرف هزینه‌های جزئی از آتش سوزی‌های وسیع جلوگیری کند.

نصب و راه اندازی این فناوری نیازی به برق ندارد و این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی جهت شناسایی و تعقیب شعله آتش می تواند به منظور اطفاء به موقع حریق در جنگل‌ها و مراتع مورد استفاده قرار بگیرد.

این دستگاه به وسیله سنسورهای تعبیه شده می‌تواند به محض مشاهده شعله آتش فرمان راه اندازی هشدار و فعال سازی دوربین مدار بسته را صادر و با جابجا شدن شعله مکان آن را تعقیب کند، ناحیه آشکار سازی حسگر موجود در این دستگاه طوری انتخاب شده است که توانایی تشخیص سریع شعله را از سایر منابع نوری دارد.

 این دستگاه می‌تواند محرک های مختلف را بر حسب نیاز شناسایی کند، به طور مثال در احتراق‌های ناشی از گاز‌های مختلف که سبب انتشار نور با طول موج متفاوتی می شود بسیار کاربردی است. استفاده از این دستگاه در مراتع و جنگل‌ها که به برق شهری متصل نیستند می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از راه دور آتش سوزی را گزارش کند.

دستگاه اعلام حریق خورشیدی  برای نخستین بار در کشور توسط پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و اجرا شده است که امروز در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور  توسط معاون رئیس جمهور و وزیر علوم رو نمایی شد.‌

 در این نمایشگاه که با حضور ۱۹ دانشگاه، ۱۷ پژوهشگاه و ۳۲ پارک علم و فناوری برگزار شد  از ۴۱ دستاورد دانشگاه‌ها، پژوهشگاهها و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور رونمایی شد. غرفه پژوهشگاه مواد و انرژی با ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه خود در سالن ۶ غرفه ۹ از امروز ۲۳  تا ۲۶ آذرماه جاری آماده بازدید علاقمندان است.

راه‌حل مبتکرانه برای تصفیه هوا و کاهش آلودگی هوا؛ «درخت مایع» در بلگراد سبز شد



یک «درخت مایع» اخیرا در مقابل یکی از شهرداری‌های بلگراد، پایتخت صربستان قرار گرفته است که راه‌حل بیوتکنولوژیکی کاملا جدید برای تصفیه هوا و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در مناطق شهری محسوب می‌شود.

این «درخت مایع» با نام لیوکوئید۳ (LIQUID 3) در موسسه تحقیقات چند رشته‌ای دانشگاه بلگراد طراحی شده است.

بیش از نیمی از جمعیت صربستان در شهرها زندگی می‌کنند و این رقم به طور مرتب در حال افزایش است. این موضوع به شدت بر تراکم سکونتگاه‌ها، کیفیت زندگی، افزایش شمار وسایل نقلیه در خیابان‌ها، آلودگی و افزایش گازهای گلخانه‌ای مضر تاثیر می‌گذارد.

درختان و مناطق سبز نشان دهنده تصفیه طبیعی هوا در مناطق شهری است اما گاهی کمبود فضای آزاد برای کاشت درخت وجود دارد.

فتوبیوراکتور یک راه حل بیوتکنولوژیکی کاملا جدید برای تصفیه هوا و تولید اکسیژن است. فتوبیوراکتور در حوزه زیست فناوری استفاده می‌شود و روشی برای تولید ریزجلبک‌ها است که قابلیت فتوسنتز کننده دارند.

در یک آکواریوم ۶۰۰ لیتری حاوی آب، جلبک‌هایی قرار دارند که از طریق فتوسنتز اکسیژن خالص تولید می‌کند. این پروژه به‌صورت چند منظوره طراحی شده است. این درخت مایع که به شکل مکعب طراحی شده است، بخشی نیمکت مانند دارد که رهگذران می‌توانند برای شارژ تلفن‌های خود از آن استفاده کنند. این مکعب همچنین مجهز به یک پنل خورشیدی است که به وسیله آن نیمکت در طول شب روشنایی دارد.

ریزجلبک‌ها در هر دستگاه «درخت مایع» جایگزین دو درخت ۱۰ ساله یا ۲۰۰ متر مربع چمن می‌شوند.

مسئولان شهری بلگراد می‌گویند که هدف آن‌ها جایگزینی برای جنگل نیست بلکه از این سیستم برای پر کردن فضاهایی استفاده می‌شود که در آنجا امکان کاشت درخت وجود ندارد.

یکی از افراد دخیل در این ابتکار گفت که آن‌ها از جلبک‌های تک سلولی آب شیرین استفاده می‌کنند که در حوضچه‌ها و دریاچه‌های صربستان وجود دارند و می‌توانند در آب‌های لوله‌کشی رشد کنند و در برابر دماهای بالا و پایین مقاوم هستند. این سیستم نیازی به تعمیر و نگهداری خاصی ندارد.

این طرح به‌عنوان یکی از ۱۱ راه‌حل‌های نوآورانه و هوشمند در پروژه‌های توسعه شهری سازمان ملل شناخته شده است.

تولید برق ترکیه از منابع غیرفسیلی «مساوی با کل تولید برق ایران بوده است»


توربین‌های بادی در شهر سوسورلوک در استان بالیکِسیر در ترکیه

توربین‌های بادی در شهر سوسورلوک در استان بالیکِسیر در ترکیه

شرکت دولتی انتقال برق ترکیه از سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری کشور در تولید برق از منابع تجدیدپذیر طی سال جاری خبر داد و اعلام کرد از سال ۲۰۰۲ که کشور آغاز به توسعه انرژی‌های پاک را در دستور کار قرار داده، ۴۲.۵ میلیارد دلار در بخش انرژی‌های بادی و خورشیدی سرمایه‌گذاری شده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۶ آذر منتشر شد، ظرفیت تولید برق خورشیدی ترکیه به ۷.۶ گیگاوات و نیروگاه‌های بادی به ۱۰.۳ گیگاوات رسیده است. کل ظرفیت تولید برق ترکیه ۹۹ هزار مگاوات است.

بدین ترتیب، ظرفیت تولید برق خورشیدی و بادی این کشور به حدود ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد که ۱۸ برابر ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است.

ایران برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده بود و این نیروگاه پارسال سهمی ۱.۶ درصدی در کل تولید برق کشور داشت.

شرکت دولتی انتقال برق ترکیه می‌گوید مجموع ظرفیت تولید برق آبی، خورشیدی و بادی کشور به ۵۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است.

این رقم با کل ظرفیت عملی تولید برق ایران حتی در زمان پیک تولید برابری می‌کند. این در حالی است که ۹۰ درصد برق تولیدی ایران از سوخت‌های فسیلی مانند گاز، گازوئیل و مازوت است. سهم نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از تولید برق ایران نیم درصد است.

آخرین گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد که در هفت ماهه امسال تنها ۵۸۲ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است، در حالی که برای سال جاری خورشیدی رشد ۳۵۰۰ مگاواتی پیش‌بینی شده بود. پارسال و سال ۹۸ نیز رشد تولید برق کشور کمتر از نصف پیش‌بینی‌ها بود.

با استفاده از گزارش شرکت دولتی انتقال برق ترکیه، وزارت نیرو ایران،

توسعه نسل جدید سلول‌های خورشیدی با روش سبز محققان دانشگاهی

گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند با همکاری محققان دانشگاه یونیست کره جنوبی روش ساده، کم‌هزینه و با قابلیت مقیاس‌پذیری را برای سنتز لایه‌های جاذب نور سلول‌های خورشیدی پروسکایتی توسعه دادند.

 ایسنا، فرزاد نصیرپوری، استاد تمام گروه مهندسی مواد دانشگاه صنعتی سهند تبریز درباره لزوم انجام این طرح گفت: افزایش تقاضای انرژی و نگرانی‌ها در مورد گرمایش جهان، نیاز جدی به توسعه منابع انرژی ارزان‌قیمت و تجدیدپذیر را ناگزیر کرده است که انرژی خورشیدی از جمله مهم‌ترین و در دسترس‌ترین این منابع است، لذا فناوری‌های جدید توسعه‌یافته برای تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته، توجه محققان زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

وی سلول‌های خورشیدی پروسکایتی را جدیدترین نسل سلول‌های خورشیدی دانست که از جهت پیشرفت سریع در بازده و عملکرد، از فناوری‌های قبلی پیشی گرفته‌اند و افزود: مانند هر فناوری دیگری، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر این سلول‌ها، قابلیت تولید در مقیاس بزرگ و صنعتی است؛ از این رو در این تحقیقات با دنبال کردن این هدف، روش ساده و مقیاس‌پذیر حمام شیمیایی برای سنتز لایه پروسکایت توسعه داده شد.

نصیری‌پور با بیان اینکه سلول خورشیدی ساخته شده با این روش، تحت شرایط استاندارد تابش، بازدهی معادل ۳۵.۱۱ درصد را نشان داد، یادآور شد: نتایج حاصل از این کار امکان تهیه پروسکایت با روش حمام شیمیایی را نشان داد که این روش، از یک طرف نیاز به استفاده از حلال‌های پرخطر را حذف کرده و از طرف دیگر به خاطر ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر بودن امکان تعمیم به ابعاد بزرگتر را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند میزان تابش خورشید در ایران را بالاتر از میانگین جهانی دانست و خاطر نشان کرد: این ظرفیت بالای انرژی خورشیدی باعث شده است که در سال‌های اخیر، برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی برای تأمین انرژی در داخل کشور انجام شود. لذا توجه به ابداعات و نوآوری‌های جدید در این زمینه برای کاهش هزینه‌های ساخت سلول‌های خورشیدی و افزایش توان خروجی سلول‌ها بسیار حائز اهمیت است.

نصیرپوری درباره مزایای این طرح گفت: اکثر روش‌های گزارش‌شده برای تولید لایه‌های پروسکایت به‌ کار رفته در ابزارهای با بازدهی بالا، علاوه بر مشکل محدودبودن به مقیاس آزمایشگاهی، بر پایه استفاده از حلال‌های آلی با نقطه جوش بالا هستند. این ترکیبات سمی و به خاطر امکان جذب از طریق پوست بسیار خطرناک هستند. تجاری‌سازی و تولید در مقیاس بزرگ سلول‌های خورشیدی پروسکایتی باید بر این اصل استوار باشد که حلال‌های ذکرشده با حلال‌های کم‌ضررتر و کم‌خطرتر جایگزین شوند. لذا توسعه روشی که هم قابلیت صنعتی‌شدن داشته باشد و هم نیاز به استفاده از حلال‌های سمی را حذف کند، در جهت توسعه و قابلیت تولید در مقیاس بالا ضرورت دارد.

وی درباره تجاری‌شدن این طرح گفت: در این مرحله طرح در مقیاس آزمایشگاهی انجام گرفته است. ولی با توجه به اینکه روش غوطه‌وری در حمام شیمیایی (Chemical Bath Deposition) به راحتی قابلیت تبدیل به مقیاس صنعتی را دارد و همچنین در فرآیند پیشنهادی یکی از حلال‌های سمی برای تهیه لایه پروسکایت حذف شده است، لذا می‌توان پس از طی مراحل لازم به تولید صنعتی این سلول‌ها وارد شد. در صورت تجاری‌شدن این سلول‌ها، نتایج حاصل می‌تواند در فرآیند سبز ساخت لایه هیبرید ارگانومتاتیک جاذب نور برای سلول‌های خورشیدی پروسکایتی استفاده شود.

به نقل از ستاد نانو، علاوه بر روش غوطه‌وری در حمام شیمیایی، این گروه پژوهشی موفق به تولید لایه‌های پروسکایتی با دیدگاه حذف حلال سمی و استفاده از روش مقرون‌به‌صرفه و با قابلیت تجاری‌سازی شده است که در آن لایه‌نشانی الکتروشیمیایی (یا همان آبکاری الکتریکی) به‌طور موفقیت‌آمیزی منجر به تولید و ساخت سلول‌های خورشیدی با عملکرد قابل‌قبول شده و در مقاله‌ای در مجله معتبر Chemical Engineering Journal به چاپ رسیده است. مقاله منتشر شده، حاصل پایان‌نامه مقطع دکترای مهندسی مواد بوده که فاز عملی پروژه در دانشگاه صنعتی سهند و یک دوره فرصت مطالعاتی در دانشگاه یونیست کره جنوبی انجام گرفته است.

این پروژه با همکاری دکتر ساحل گوزل‌زاده دانش‌آموخته دکتری مهندسی مواد دانشگاه صنعتی سهند تبریز به عنوان نویسنده اول، دکتر فرزاد نصیرپوری استاد تمام گروه مهندسی مواد این دانشگاه به عنوان نویسنده مسئول و دکتر سانگ ایل سئوک استاد تمام گروه شیمی دانشگاه یونیست کره جنوبی به عنوان نویسنده همکار انجام شده که در مقاله‌ای با عنوان Towards environmental friendly multi-step processing of efficient mixed-cation mixed halide perovskite solar cells from chemically bath deposited lead sulphide در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است

افزایش ۹۵ درصدی تولید برق تجدیدپذیرها تا سال ۲۰۲۶

آژانس بین‌المللی انرژی امروز نشان داد که انتظار می‌رود ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۶، ۹۵ درصد افزایش یابد و انرژی خورشیدی نیمی از این میزان را تامین می‌کند.

به گزارش بازارنیوز، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی امروز نشان داد که انتظار می‌رود ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۶، ۹۵ درصد افزایش یابد و انرژی خورشیدی نیمی از این میزان را تامین می‌کند.

این امر با وجود افزایش هزینه مواد مورد استفاده در ساخت پنل‌های خورشیدی و موتورهای بادی اتفاق می‌افتد.

این آژانس مستقر در پاریس در گزارش سالانه خود در مورد بازار انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد که ظرفیت تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر به دومین سطح بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: افزایش رکورد امسال در تولید برق از منابع تجدیدپذیر به میزان ۲۹۰ گیگاوات، نشانه دیگری از ظهور اقتصاد انرژی جهانی جدید است.

وی افزود: افزایشی که اکنون در قیمت کالاها و انرژی شاهد هستیم، چالش‌های جدیدی را برای بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌کند، اما قیمت‌های بالای سوخت‌های فسیلی، #انرژی‌های_تجدیدپذیر را رقابتی‌تر می‌کند.

گزارش آژانس اضافه می‌کند که ظرفیت تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۶ معادل کل ظرفیت تولید برق جهانی از‌ سوخت‌های فسیلی و انرژی هسته‌ای خواهد بود.

وی افزود که سیاست‌های قوی‌تر دنبال‌شده توسط دولت‌ها و تعهدات کنفرانس آب و هوا در #گلاسکو باعث این افزایش‌ها خواهد بود.

توسعه فناوری های جدید برای نابودی غول بزرگ آلودگی هوا

محققان سعی دارند با استفاده از فناوری های نوین مختلف از ارتقای هواپیماهای برقی و کشتی هیدروژنی گرفته تا تولید سیمان سبز و تبدیل دی اکسید کربن به سنگ با آلودگی هوا مقابله کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آلودگی هوا بزرگترین تهدید زیست محیطی در سراسر جهان به حساب می‌آید و طبق گزارشی که در اتحادیه اروپا تهیه شده، عامل اصلی مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی در این قاره است. بیماری‌های قلبی، سکته، بیماری‌های ریه همه از دلایل مرگ زودرس به شمار می‌روند.

در این میان آلودگی هوا دلایل مختلفی دارد. از مصرف سوخت‌های فسیلی گرفته تا استفاده از سیمان در ساخت و ساز و حتی تنفس گاوها به آلودگی و انتشار دی اکسید کربن و متان در هوا منجر می‌شود. درهمین راستا کشورها سعی دارند با این تهدید بزرگ مقابله کنند. آنها بودجه‌های کلانی برای تحقیق و توسعه در این باره اختصاص داده‌اند. شرکت‌های متعددی نیز در حال توسعه فناوری‌ها و روش‌هایی هستند که هرکدام به نوبه خود یکی از دلایل آلودگی هوا را هدف گرفته‌اند.

در این میان دو کشور چین و هند سابقه‌ای طولانی در مقابله با آلودگی هوا دارند. طی سالیان گذشته هر دو این کشورها برای گردندان چرخ اقتصاد عظیم خود به مصرف سوخت‌های فسیلی انبوهی اتکا کردند و در نتیجه با چالش هوای ناسالم روبرو شدند. آنها برای مقابله با این مشکل روش‌های مختلفی را به کار گرفته‌اند.

طرح سرمایه گذاری نوآورانه برای کنترل آلودگی هوا

به عنوان مثال بانک جهانی در گزارشی در ژوئن ۲۰۲۰ به برنامه‌های چین در این زمینه می‌پردازد. این کشور آسیایی طرح «سرمایه گذاری نوآورانه برای کنترل آلودگی هوا» را در جینگ جین جی اجرا کرد که در آن از ابزارهای مختلف در صنعت انرژی چین استفاده شد. این طرح از سال ۲۰۱۶ تاکنون دستاوردهای مهمی در بر داشته و با انجام اقداماتی مانند نصب تجهیزات برای حذف ذرات معلق، گوگرد زدایی از گازهای دودکش، نیترات زدایی، جایگزینی زغال سنگ با گاز طبیعی، و گسترش وسایل نقلیه با انرژی پاک آلودگی هوا را کاهش داد.

تجهیزات حذف ذرات معلق مجموعه‌ای از دستگاه‌ها هستند که برای جلوگیری از ورود انواع آلاینده‌های مختلف، اعم از گازی و جامد، عمدتاً از دودکش‌های صنعتی به جو به کار می‌روند.

یکی از این تجهیزات رسوب دهنده الکترواستاتیک است. این ابزار نوعی فیلتر است که از الکتریسیته ساکن برای حذف دوده و خاکستر از دود اگزوز قبل از خروج از دودکش استفاده می‌کند. یکی دیگر از نمونه‌های این تجهیزات جداکننده سیکلونی است. این ابزار یک دستگاه جداسازی است که از اصل اینرسی برای حذف ذرات معلق از گازهای دودکش استفاده می‌کند.

علاوه برآنها استفاده از فیلتر پارچه‌ای یک روش نسبتاً ساده است که می‌تواند برای حذف گرد و غبار از گازهای دودکش استفاده شود.

علاوه بر آن در طرح مذکور در چین از فناوری گوگرد زدایی گاز دودکش (FGD) استفاده شده است. (FGD) مجموعه‌ای از فناوری‌هایی است که برای حذف دی اکسید گوگرد (SO۲) از گازهای دودکش تولید شده از احتراق صنعتی در پالایشگاه‌های بنزین، صنایع شیمیایی، کارخانه‌های فرآوری سنگ معدنی و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

دستگاه کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای در هند

هند نیز روش‌های مختلفی را برای مقابله با آلودگی هوا انجام داده است. به عنوان مثال شرکت Chakr Innovation در دهلی با استفاده از نخستین دستگاه کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای برای ژنراتورهای دیزلی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. این دستگاه ۹۰ درصد ذرات معلق در هوای اگزوز را جذب می‌کند. دیگر اقدام این کشور تاکید روی گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، گسترش خودروهای برقی و تأمین سوخت ال پی جی برای پخت غذا برای میلیون‌ها خانوار است.

این کشورها راه حل های عملی مختلفی را برای حل مشکل آلودگی هوا آزمایش کرده‌اند و سعی دارند این تهدید را کنترل کنند. اما فرایند مقابله با آلودگی هوا روندی ادامه دار است. هر روز نوآوری‌های تازه ای در این زمینه توسعه می‌یابد که هرچند اکنون عجیب و دور از دسترس به نظر می رسند، اما بسیاری از آنها در آینده به طور تجاری عرضه می‌شوند.

آنچه در زیر می‌خوانید برخی از جدیدترین فناوری‌ها برای مقابله با آلودگی هوا است:

سیمان سبز

در حال حاضر سالانه ۴ گیگاتن سیمان برای ساخت و ساز در سراسر جهان به کار می‌رود. در فرایند تولید این ماده که انبوهی از دی اکسید کربن تولید شود آهک طی واکنش شیمیایی تا دمای ۲۷۰۰ درجه سانتیگراد داغ شود. به همین دلیل دی اکسید کربن زیادی تولید می‌کند.

توسعه فناوری های جدید برای نابودی غول بزرگ آلودگی هوا

در همین راستا سیمانی ابداع شده که در دمای کمتری تولید می‌شود و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرایند آن حدود یک سوم کاهش می‌یابد.

در مرحله بعد بتن با استفاده از گاز دی اکسید کربن فراوری می‌شود و آلاینده‌ها در سنگ باقی می‌مانند. به این ترتیب تولید کربن تا ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

گجتی برای کاهش انتشار متان توسط گاوها

طبق اطلاعات موجود متان ۸۵ بار بیش از دی اکسید کربن گرما به وجود می‌آورد. این در حالی است که حیوانات علف خوار یک سوم گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کنند و ۹۵ درصد متان منتشر شده در جهان توسط این گروه از حیوانات تولید می‌شود.

توسعه فناوری های جدید برای نابودی غول بزرگ آلودگی هوا

در همین راستا گجتی ابداع شده که روی سوراخ‌های بینی گاز قرار می‌گیرد و میزان متان خروجی را می‌سنجد. سپس به وسیله یک کاتالیزور آن را به آب و دی اکسید کربن با آسیب کمتر تبدیل می‌کند. این دستگاه می‌تواند انتشار متان گاوها را نصف کند.

کشتی هیدروژنی برای اتصال دو پایتخت

حمل و نقل دریایی حدود ۲.۵ درصد از دی اکسید کربن جهان را تولید می‌کنند. کشتی‌های بزرگ چندتن سوخت بی کیفیتی مصرف می‌کنند که هوای شهرهای بندری را با آلاینده‌های سمی می‌پوشانند. در همین راستا دو کشور اسکاندیناوی در یک طرح مشترک مشغول توسعه کشتی هستند که سلول‌های سوخت هیدروژنی انرژی مورد نیاز برای تردد آن را فراهم می‌کند. این فناوری می‌تواند از گاز هیدروژن انرژی تولید و فقط آب آزاد کند. هیدروژن به تنهایی به محیط زیست آسیب نمی‌رساند. این قایق تا ۲۰۲۷ میلادی اسلو (پایتخت نروژ) و کپنهاگ (پایتخت دانمارک) به یکدیگر متصل می‌کند و از انتشار ۶۴ هزار تن دی اکسید کربن درسال جلوگیری می‌کند.

توسعه فناوری های جدید برای نابودی غول بزرگ آلودگی هوا

آماده سازی هواپیماهای برقی برای سفرهای تجاری

هواپیماها حدود ۲ درصد گازهای کربنی جهان را تولید می‌کنند. از سوی دیگر تولید نسخه‌های برقی با به دلیل وزن باتری باچالش روبرو است. این درحالی است که هواپیماهای برقی قدم به قدم به واقعیت نزدیکتر می‌شوند. در ماه ژوئن سال جاری یک هواپیما اصلاح شده شرکت Cessna با گنجایش ۹ نفر دو ساعت و ۳۰ دقیقه در کالیفرنیا پرواز کرد. علاوه بر آن شرکت انگلیسیEasy Jet نیز تصمیم دارد تا ۲۰۳۰ میلادی هواپیماهای برقی را در مسیرهای تجاری مانند لندن تا آمستردام به کارگیرد.

توسعه فناوری های جدید برای نابودی غول بزرگ آلودگی هوا

پنل‌های خورشیدی شناور

پنل‌های خورشیدی بزرگ را به سختی می‌توان در مناطق پر جمعیت نصب کرد زیرا پر هزینه هستند. اما پنل‌های خورشیدی شناور در سدهای هیدروالکتریکی می‌توانند سطح بی استفاده آب را به کار گیرند و انرژی تولید کنند. درهمین راستا یک واحد خورشیدی شناور جدید در کره جنوبی بزرگترین نمونه این فناوری است که می‌تواند ۴۱ مگاوات برق تولید کند. واحد کره‌ای برق ۶۰ هزار نفر را فراهم می‌کند. اما با توجه به آمار بانک جهانی بیش از ۱۵۰ هزار مایل مکعب دریاچه پشت سد در سراسر جهان وجود دارد. بنابراین پتانسیل تولید برق با این فناوری در جهان بالا و حد چند ترا وات است.

توسعه فناوری های جدید برای نابودی غول بزرگ آلودگی هوا

حسگرهای آلودگی هوا برای منحرف کردن ترافیک

یکی از موارد دیگر در راستای کنترل آلودگی شهرها نصب حسگرهای کیفیت هوا در جاده‌ای اصلی است. در همین راستا این حسگرها در جاده‌های شهر لیورپول در انگلیس نصب شده‌اند. تا علاوه بر کاهش ترافیک از انتشار گازهای مضر نیز جلوگیری کنند.

توسعه فناوری های جدید برای نابودی غول بزرگ آلودگی هوا

این فناوری به سیستم‌های کنترل ترافیک شهری متصل می‌شود و سیگنال‌هایی ارسال می‌کند که با کمک آنها می‌توان هنگام افزایش سطح آلودگی هوا، ترافیک را مدیریت و منحرف کرد.

دی اکسید کربنی که به سنگ تبدیل می‌شود

یکی از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه کاهش آلودگی هوا جذب مستقیم کربن از هوا است. بسیاری از کارشناسان تا چند سال قبل این طرح را یک خیال و فانتزی می‌دانستند. اما این فناوری اکنون تکامل یافته و یک ابزار مهم در مقابله با آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی به حساب می‌آید.

بزرگترین نمونه یک واحد «جذب مستقیم کربن از هوا» در ایسلند ساخته شده و اورکا نام دارد. این واحد قادر به جذب ۴ هزارمتریک تن دی کسید اکربن هوا در سال است. اما در مقایسه با نیاز جهان، این میزان اندک به نظر می‌رسد زیرا به گفته کارشناسان سالانه باید ۱۰ میلیارد تن دی اکسید کربن از هوا حذف شود.

توسعه فناوری های جدید برای نابودی غول بزرگ آلودگی هوا

این طرح شامل پروانه‌های بزرگی است که هوا را به داخل می کشند. علاوه برآن مجموعه‌ای از جعبه‌های سیاه نیز نصب می‌شوند که دی اکسید کربن جذب فیلترهای داخل آنها می‌شود. در مرحله بعد این جعبه‌ها با انرژی گرمازمینی داغ و با آب ترکیب می‌شوند و به اعماق زمین وصخره های بازالتی پمپاژ می‌شوند. طی چند سال این دی اکسید کربن به سنگ تبدیل می‌شود.

برای ساخت و فعال نگه داشتن چنین واحدهایی به انرژی نیاز است. طی چرخه عمر اورکا از جمله فرایند ساخت آن به ازای هر ۱۰۰ تن دی اکسید کربنی که از هوا حذف می‌شود، ۱۰ تن دی اکسید کربن تولید می‌شود. واحدهای مهندسی کربن می‌توانند با انرژی‌های تجدیدپذیر یا گاز طبیعی فعال شوند.

کد خبر 5357265

ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی برای احداث نیروگاه‌های بادی در کشور

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در کشورمان ۳۰ تا ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه های بادی وجود دارد، یکی از نقاط بادخیز برای تولید انرژی تجدید پذیر مرز بین ایران و افغانستان است.

ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی برای احداث نیروگاه‌های بادی در کشور

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در همایش انرژی‌های تجدید پذیر گفت: حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور یک ضرورت است، در حال حاضر ۳۰۰ روز آفتابی در کشور برآورد شده که به عنوان پتانسیل انرژی خورشیدی می‌توان تلقی کرد. این نسبت به کشورهای دیگر مزیت بالایی دارد و همچنین در انرژی‌های باد و زیست توده هم ظرفیت‌های بالایی داریم، ولی متاسفانه به آن نگاه ویژه‌ای نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به روند فعلی مصرف سوخت فسیلی توسط نیروگاه‌های حرارتی و میزان بالای مصرف آب در این نیروگاه‌ها، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر دیگر یک کار نمایشی نیست و باید جدی گرفته شود.

سلاجقه افزود: در کشورمان ۳۰ تا ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه بادی وجود دارد، یکی از نقاط بادخیز برای تولید انرژی تجدید پذیر مرز بین ایران و افغانستان است.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ایجاد هزار مگاوات انرژی‌های تجدید پذیر با توجه به خشکی کشور از مصرف ۲.۸ میلیون متر مکعب آب می‌کاهد و از انتشار ۳.۷ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/۴۱۶۱