انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

اجاق خورشیدی تولید سیمان و شیشه را دگرگون می کند

اجاق خورشیدی تولید سیمان و شیشه را دگرگون می کند

یک استارت آپ ادعا می کند با استفاده از انرژی خورشید و هوش مصنوعی می تواند یک اجاق خورشیدی بسازد. این اجاق با دمای هزار درجه سانتیگراد تولید فولاد، شیشه و سیمان را دگرگون می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، استارت آپی با پشتیبانی بیل گیتس ادعا می کند به نوآوری مهمی در فناوری خورشیدی رسیده که احتمالا تولید فولاد و شیشه را دگرگون می کند.

این شرکت که هلیوژن(Heliogen) نام دارد با استفاده از هوش مصنوعی تعدادی از آینه ها را طوری تنظیم می کند تا بتوانند نور خورشید را منعکس و متمرکز کنند. به این ترتیب نوعی اجاق خورشیدی به وجود می آید.

شرکت ادعا می کند این سیستم چنان کارآمد است که می تواند دمای هزار درجه فارنهایت ایجاد کند. چنین دمایی حدود یک چهارم دمای سطح خورشید است.

این نخستین بار است که سیستم های خورشیدی مانند هلیوژن چنین گرمایی تولید می کنند و به گفته شرکت می توان از آن به عنوان روشی حافظ محیط زیست جهت تولید  مواد پرمصرف مانند سیمان، شیشه و فولاد استفاده کرد.

سیستم هلیوژن تاثیری عظیم بر میزان انتشار گازهای گلخانه ای خواهد داشت. در حال حاضر ۷ درصد دی اکسید کربنی که در محیط زیست زمین آزاد می شود در نتیجه تولید سیمان به وجود می آید.

 روش هلیوژن نه تنها حافظ محیط زیست است بلکه نیازمند هیچ گونه سوخت فسیلی نیست و بنابراین بسیار صرفه جویانه است.

کد خبر 4776579

۳۰ درصد برق استان سمنان در ایوانکی و گرمسار مصرف می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا کاتب صبح دوشنبه در آیین افتتاح پست ۴۰۰ کیلوولت ایوانکی گرمسار با حضور وزیر نیرو ضمن بیان اینکه ۵۵ درصد صنعت استان سمنان در شهرستان گرمسار و منطقه ایوانکی قرار دارد، ابراز داشت: ۳۰ درصد از برق استان سمنان در بخش صنعت این منطقه مصرف می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه هزینه کرد برای افتتاح پست ۴۰۰ ولتی بااعتبار ۸۶ میلیارد تومان در شرایط تحریم‌های اقتصادی کار بزرگی بود که به مردم ایوانکی تقدیم شد، افزود: دو پست ۶۳ کیلو ولت برای ایوانکی و منطقه ویژه اقتصادی گرمسار نیاز است که تحقق آن گامی برای رفع بسیاری از مشکلات تأمین برق این منطقه به شمار می‌رود.

گرمسار بهترین نقطه برای انرژی پاک

عضو خانه ملت بابیان اینکه چند مصوبه سفر ریاست جمهوری باید برای اجرا در دستور کار قرار گیرد، ابراز داشت: انتقال آب از دریای خزر و همچنین انتقال پساب تهران به استان سمنان که بخشی از آن به ایوانکی منتقل می‌شود ازجمله این موارد هستند.

کاتب بابیان اینکه مسائل و مشکلات تأمین آب گرمسار گره‌خورده به استان تهران است، در ادامه تصریح کرد: انتقال پساب تهران به استان سمنان برای کوتاه‌مدت سخت است اما برای دشت ایوانکی این امر هزینه چندان زیادی ندارد و به‌سرعت می‌توان این پروژه را اجرایی کرد.

وی همچنین افزود: این منطقه بهترین نقطه برای تولید انرژی پاک و خورشیدی خواهد بود زیرا هوا در بسیاری از روزهای سال این منطقه آفتابی است و هوا آلودگی ندارد.

توسعه ایوانکی در دستور کار

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس بابیان اینکه پروژه خط انتقال آب شرب سال ۹۶ با ۳۷ کیلومتر لوله‌گذاری از ایوانکی تا گرمسار بااعتبار ۴۰ میلیارد تومان ظرف مدت دو سال ایجاد شد، ابراز داشت: این طرح به‌صورت ۱۰۰ درصد آماده بهره‌برداری است.

کاتب بابیان اینکه اتصال این پروژه به شهر جدید ایوانکی در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: هشت میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافت که تا کنون پرداخت نشده است لذا پیگیری برای پرداخت این مبلغ در اولویت قرار دارد.

وی بابیان اینکه ایوانکی محصولات کشاورزی مرغوبی دارد، افزود: مجوزها و مشکلات اداری کشاورزان برای سهم آب از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق یکی از چالش‌های موجود است که می‌بایست رفع این مشکلات در دستور کار دولت قرار گیرد.

خشک شدن رودخانه‌های گرمسار

عضو خانه ملت اضافه کرد: طی ۸۰ سال گذشته تمام باغات انار روستاهای احمدآباد و کرک بخش از رودخانه نمارک آب‌رسانی می‌شد که این رودخانه با برداشت بی رویه بالادستی‌ها خشک‌شده است.

وی افزود: دو رودخانه حبله رود و نمارک به دلیل برداشت‌های نامتعارف توسط بالادستی‌ها کم آب و در معرض خشک شدن قرار دارند که انتظار می‌رود جلوگیری از این امر در دستور کار قرار گیرد.

۲۰ طرح گردشگری در «سرعین» اجرایی می‌شود

۲۰ طرح گردشگری در «سرعین» اجرایی می‌شود

اردبیل - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: به منظور جذب گردشگر در فصول سرد سال ۲۰ طرح مختلف با کاربری گردشگری در شهر سرعین تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ارژنگ عزیزی ظهر جمعه در جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی کشور که در محل اتاق بازرگانی اردبیل برگزار شد، عنوان کرد: سرعین به عنوان نگین گردشگری شمال غرب کشور دارای پتانسیل توسعه بوده و عنوان شهر چشمه‌های بهشتی معروف است.

وی با بیان اینکه توسعه گردشکری و کشاورزی با افزایش صنایع تبدیلی در استان اردبیل جزو اولویت‌های اصلی است، افزود: اردبیل به لحاظ تنوع محیطی و آب و هوایی در تابستان پذیرای میلیون‌ها گردشگر بوده و با طرح زمستان بیدار جذب گردشگر و مسافر در فصل سرد سال برای ما اهمیت دارد.

معاون اقتصادی استانداری اردبیل با اشاره به اینکه به منظور جذب گردشگر در فصول سرد سال ۲۰ طرح مختلف با کاربری گردشگری در شهر سرعین تعریف شده و اجرایی می‌شود، افزود: در بحث انرژی پیشرفت خوبی داریم به صورتی که در بحث زمین گرمایی مشگین شهر ۱۱ حلقه چاه به عمق سه کیلومتر حفر شده و ۷ حلقه چاه اکتشافی به مخزن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در میدان نفتی مغان نیز مطالعاتی انجام شده است، گفت: میدان نفتی مغان به مساحت ۶.۵کیلومتر مربع جزو میادین نفت خیز کشور است.

عزیزی از تولید پنل‌های خورشیدی در استان اردبیل خبرداد و افزود: یک شرکت معتبر با مطالعه دقیق و بررسی تمام جوانب اعلام آمادگی کرده که در استان اردبیل پنل خورشیدی به شکل انبوه تولید کند.

معاون اقتصادی استانداری اردبیل با بیان اینکه اردبیل ۷۰ کیلومتر از شهرستان مرزی آستارا فاصله دارد، افزود: علاوه بر استفاده از پتانسیل ریلی این شهرستان، در عملیات اجرایی اتصال به ریل جمهوری آذربایجان در شمال استان آغاز شده است که برای هر دو مسیر دارای توجیه اقتصادی است.

وی از ایجاد شهرک صنعتی مشترک با آذربایجان در شمال کشور خبر داد و یادآور شد: با ایجاد این شهرک سرمایه گذاران از مزایای بین المللی این شهرک برخوردار می‌شوند و مشوق خوبی برای سرمایه گذاری در استان اردبیل است.

عزیزی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی خرد هستند، افزود: بخش اعظم واحدهای تولیدی با اشتغال کمتر از صد نفر و حتی کمتر ادامه حیات می‌دهند و در سرمایه گذاری‌های جدید نگاه استانداری به واحدهای بزرگ با اشتغال زایی بیشتر متمرکز شده است.

پکیج روشنائی خورشیدی پارس سولار/آفتاب الکتریک

 

 

این بسته برای عشایر-زنبوردار-دامدار-باغدار-مسافرتی و قابل حمل طراحی شده.وتوانائی روشن کردن دو عدد لامپ LED بمدت8 ساعت و شارژ موبایل.چراغ دستی.رادیو.ریش تراش.را دارد.دارای برق DC 12 ولت , AC220 V

بی‌توجهی به سهم ۲۰ درصدی انرژی تجدیدپذیر در نهادهای دولتی

بی‌توجهی به سهم ۲۰ درصدی انرژی تجدیدپذیر در نهادهای دولتی

تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر از اجرا نشدن مصوبه دولت درباره تأمین ۲۰ درصد از برق سازمان‌های دولتی از انرژی‌های تجدید پذیر انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر از اجرایی نشدن مصوبه دولت درباره تأمین ۲۰ درصد از برق مورد نیاز اداره‌ها و سازمان‌های دولتی از طریق انرژی‌های تجدید پذیر انتقاد کردند. تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر در نشست دبیرخانه کمیته ماده ۱۲ علت اصلی اجرایی نشدن این مصوبه را نبود بودجه کافی و ساز و کارهای تشویقی بیان کردند در حالی که بر اساس اظهارات محمدتقی زعفرانچی زاده، معاون ساتبا، اجرای مصوبه هیئت دولت به دستگاه‌های دولتی تکلیف شده و اجرای آن نباید در گرو تشویق باشد.

هوشنگ مؤمنی، معاون دفتر تنظیم وزارت نیرو نیز در این نشست گفت: از آنجا که بیشتر دستگاه‌های دولتی بدهکار وزارت نیرو هستند، محاسبه ۲۰ درصد از برق مصرفی با نرخ دیگر نیز مطابق رویه موجود وصول نمی شود، بنابراین لحاظ آن در قبوض برق دستگاه‌ها تأثیری در اجرای این مصوبه ندارد. 

تولید پر نوسان تجدیدپذیرها

علی چاغروند، مدیر پژوهش‌های حرفه‌ای کمیته ماده ۱۲ با اشاره به تبصره ۴ ماده ۴ مصوبه هیئت وزیران درباره فرایند استخراج (ماینینگ) فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده گفت: بر اساس این مصوبه متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده در صورت استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک، تابع قوانین و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نیرو هستند. با توجه به این تبصره، فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر درصدد استفاده از این فرصت برای فروش برق تجدیدپذیر به استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی هستند، اما روند تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های بادی و خورشیدی همراه با نوسان است بنابراین اعضای انجمن تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر و سندیکای صنعت برق درخواست کردند وزارت نیرو نحوه پوشش نوسانات نرخ برق، نحوه انتقال برق و جبران نرخ تفاوت را مشخص کند .

محمدحسن غفوری، نماینده سندیکای صنعت برق در این باره گفت: روند تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های بادی و خورشیدی همراه با نوسان است، به عنوان مثال در نیروگاه‌های خورشیدی، تولید برق از صبح آغاز شده است در ظهر به اوج می‌رسد و سپس کاسته می شود و به صفر می‌رسد. از طرف دیگر، استخراج‌کنندگان ارز مجازی نیاز به برق ثابت و پایدار دارند و نمی‌توانند مصرف خود را با تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر منطبق کنند؛ بنابراین برای تطابق تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر با مصرف استخراج‌کنندگان به پشتیبانی مدیریت شبکه و توانیر نیاز است؛ به ترتیبی که در زمان‌هایی که تولید نیروگاه تجدیدپذیر کاسته می‌شود، استخراج‌کنندگان بتوانند از برق شبکه استفاده کنند.

وی افزود: تولید نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با ساعات پیک شبکه برق در تابستان منطبق است و با عنایت به آنکه نرخ فروش برق درخواستی تولید کنندگان برق تجدیدپذیر، احتمالاً بیشتر از نرخ خرید قابل قبول اقتصادی توسط استخراج‌کنندگان است. لازم است مقدار برقی که تولیدکننده برق تجدیدپذیر به ماینر می‌فروشد یا به شبکه برق تزریق می‌کند، در ضرایب ساعتی ضرب و مقدار بیشتری انرژی برق در زمانی که استخراج‌کننده تمایل به دریافت برق از شبکه دارد دریافت شود. همچنین باید این ضرایب ساعتی در زمان مصرف برق از شبکه نیز اعمال شود.

به گفته غفوری  لازم است فرایند پشتیبانی توانیر از فروش برق تجدیدپذیر به استخراج‌کنندگان به صورت مناسب و شفاف تدوین و فرایندی طراحی شود که تفاوت نرخ خرید برق توسط استخراج‌کنندگان با نرخ خرید برق توسط ساتبا (مصوبه وزیر در خصوص نرخ‌های خرید برق) به تولید کنندگان برق تجدیدپذیر پرداخت شود. بدین منظور نیاز است دستورالعملی در وزارت نیرو تدوین یا اگر شیوه نامه ای  در این باره تدوین شده است این موضوع به آن اضافه شود.

کد خبر 4770182

بانوان در طرح جهاد روشنایی قزوین مشارکت می کنند

بانوان در طرح جهاد روشنایی قزوین مشارکت می کنند

قزوین- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: با اجرای طرح جهاد روشنایی ۱۵۰ مجوز نصب پنل های خورشیدی به بانوان سرپرست خانوار واگذار می شود.

صدیقه ربیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: توجه به معیشت و اشتغال بانوان سرپرست خانوار از رویکردهای امور بانوان است و تلاش می کنیم با اجرای طرح های مختلف زمینه برخورداری بانوان از طرح های اقتصادی را محقق کنیم.

وی بیان کرد: در این راستا طرح های مختلفی در استان قزوین برای توانمندسازی بانوان اجرا شده که یکی از آنها توسعه انرژی های پاک است.

ربیعی اظهار داشت: انرژی خورشیدی یکی از پاک ترین و در دسترس ترین منابع انرژی برق است و این نعمت الهی در مناطقی با تابش بالای سالانه پرتوهای خورشیدی مثل کشور ایران فرصت مناسبی برای استفاده اقتصادی است.

وی گفت: در اجرای طرح های توسعه انرژی های پاک تخصیص ۳۳ درصد از مجوزهای این بخش به بانوان یک فرصت مناسب است که در این راستا بانوان هم در اجرای طرح ملی جهاد روشنایی در سطح استان قزوین مشارکت خواهند داشت.

ربیعی یادآورشد: مجری این طرح ملی در سطح استان سازمان بسیج مهندسین است که در این زمینه برای استان قزوین از این طرح ملی ۴۵۰ مورد سهمیه پیش بینی شده که از این تعداد ۱۵۰ مورد به زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست، بانوان تحصیلکرده بیکارمناطق روستایی و شهرهای کم جمعیت تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: متقاضیان در صورت داشتن شرایط احراز شامل: مالکیت مسکونی خانه به نام متقاضی، استحکام لازم بنا، فضای مفید بدون عوارض سایه اندازی می توانند برای ثبت نام مراجعه کنند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: با نصب پنل های خورشیدی در بام منازل مسکونی متقاضیان امیدواریم بتوانیم در راستای بهره برداری بهینه از انرژی های پاک گام های موثری برداریم و به اشتغال بانوان هم کمک کنیم.

کد خبر 4769127

تولید برگ مصنوعی که کربن را به سوخت تبدیل می کند

تولید برگ مصنوعی که کربن را به سوخت تبدیل می کند

دانشمندان موفق به تولید برگ مصنوعی شده اند که با تبدیل دی اکسید کربن به سوخت می تواند به مقابله با روند تغییرات آب و هوایی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک اکسپلور، فناوری جدید الهام گرفته از روشی است که گیاهان از انرژی خورشیدی برای تبدیل دی اکسیدکربن به غذا بهره می گیرند.

پژوهشگران دانشگاه واترلو که این روش جدید را ابداع کرده اند می گویند، برگ مصنوعی از برگ های واقعی و فرایند فوتوسنتز تقلید می کند. برگ واقعی قادر به تولید گلوکز و اکسیژن است و برگ مصنوعی متانول و اکسیژن تولید می کند.

تولید متانول از دی اکسیدکربن که اصلی ترین عامل گرمایش کره زمین است هم می تواند موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شود و هم جایگزینی برای سوخت های فسیلی محسوب می شود که خود عامل انتشار دی اکسیدکربن هستند.

عامل کلیدی پیش برنده این فرایند، یک پودر قرمز ارزان و بهینه شده به نام اکسید مس است که حاصل واکنش شیمیایی چهار ماده گلوکز ، استات مس ، هیدروکسید سدیم و سدیم ددسیل سولفات و افزوده شدن آنها به آب و در نهایت گرم کردن این ترکیب است.

پودر حاصل به عنوان یک کاتالیست عمل می کند و فرایند تبدیل دی اکسیدکربن به متانول و اکسیژن را تسهیل می کند. محققان هم اکنون به دنبال یافتن راهی به منظور افزایش تولید متانول در قالب این فرایند و نیز تجاری سازی آن هستند.

کد خبر 4764218

مبدلهای انرژی خورشیدی در کشور تولید شد

مبدلهای انرژی خورشیدی در کشور تولید شد

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر گفت: مبدل های انرژی خورشیدی آخرین پله توسعه فناوری نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران هستند که موفق به تولید آن شده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر امروز در نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه صنعت برق، وضیعت انرژی های تجدیدپذیر در کشور را مطلوب توصیف کرد و گفت: انرژی های تجدیدپذیر طی سالهای گذشته به طور میانگین سالانه بیش از ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده اند که از تلاش دولت برای توسعه این نوع انرژی ها حکایت دارد. البته  قیمت فروش تکلیفی برق پائین است. همین موضوع سرمایه گذاری در صنعت برق را با چالش روبرو می کند؛ اگر این مشکل برطرف شود شاهد افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر نیز هستیم.

وی افزود: افزایش ۳۰ درصدی نرخ نیروگاه های تجدیدپذیر می تواند جذابیت مناسبی را برای ورود سرمایه گذاران ایجاد کند که با ابلاغ چنین موضوعی از سوی وزیر نیرو شاهد استقبال بخش خصوصی در این حوزه بودیم.

صادق زاده از تولید مبدل های انرژی خورشیدی در کشور خبر داد و گفت: پله آخر توسعه فناوری نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران را می توان مبدل های انرژی خورشیدی دانست که قبلاً در کشور تولید نمی شد اما اکنون فرآیند تولید آن در تهران و مشهد کلید خورده است.

این مقام مسئول افزود: اگر سرمایه گذاران در بخش انرژی های تجدیدپذیر از توانمندی های بخش داخلی استفاده کنند، دولت در چنین حالتی تا سقف ۳۰ درصد افزایش نرخ خرید برق را از آنان حمایت می کند. این در حالی است که ظرفیت کنونی انرژی های تجدیدپذیر در کشور ۸۴۱ مگاوات است و به غیر از ۱۵۰ مگاوات نخست که به طور مستقیم از بخش سرمایه گذاری خارجی تأمین شد، سایر ظرفیت ها با استفاده از نقدینگی موجود در کشور تامین سرمایه شده است.

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه در ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو ملزم شده است تا پایان اجرای این برنامه ۵۰ درصد ظرفیت تولید برق کشور را با ظرفیت حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات از برق تجدیدپذیر تأمین کند، ادامه داد: البته در ماده ۳۹ این قانون که مقدم بر ماده ۵۰ است مطرح شده است که قیمت حامل های انرژی باید اصلاح شود در حالی که چنین رخدادی تاکنون اجرایی نشده و نباید انتظار داشت که این هدف افزایش ظرفیت تأمین برق از محل نیروگاه های تجدیدپذیر تأمین شود.

لایحه راه اندازی نیروگاههای تولید برق از پسماند در مجلس

وی افزود: پیشنهاد وزارت نیرو برای راه اندازی نیروگاه های تولید برق از پسماند به تصویب هیات وزیران رسیده و لایحه آن به مجلس ارائه شده و در دست بررسی برای رفتن به صحن علنی  مجلس است .

وی توضیح داد: در این لایحه تولید برق از پسماند در کلان شهرها و شهرهای ساحلی که بیشترین مشکل را با پسماندهای تولیدی دارند پیشنهاد شده است و منابع مالی آن نیز برای اجرای این طرح پیش بینی شده و انتظار می رود پس از ابلاغ آن حرکت جدی در زمینه تولید برق از محل پسماندها آغاز شود.

صادق زاده قیمت خرید برق از این نیروگاه ها را ۹۰۰ تومان بر کیلووات اعلام و تصریح کرد: زمانی که قانون ابلاغ شد نرخ مصوبه به شورای اقتصاد ارائه شده و امکان دارد به ۱۵۰۰ تومان نیز افزایش یابد. این در حالی است که حدود ۶ نیروگاه زباله سوز با ظرفیت ۱۱ مگاوات در حال بهره برداری است که البته در کشور پتانسیلی برای ایجاد ظرفیت نیروگاهی به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات در کشور وجود دارد و لایحه ای که در حال بررسی است ۴۰۰ مگاوات از ۸۰۰ مگاوات را تامین می کند. البته نمی توان این راهکار را تنها راه مقابله با تولید پسماند در شهرها عنوان کرد اما به هر حال فرصتی را برای چنین اقدامی فراهم می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده تجهیزات مورد نیاز نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور ساخته می شود، ادامه داد: طی سه سال نخست فعالیت این حوزه اغلب تجهیزات وارداتی بودند اما اکنون تمام فناوری های مورد نیاز این صنعت در داخل ساخته می شود به طوری که حتی برای تولید یک تجهیز، سه تا چهار تولیدکننده وجود دارد.

صادق زاده با اشاره به تجهیز نیروگاه های خورشیدی در پشت بام های مردم نیز گفت: این اقدام دو سال تجربه را پشت سر می گذارد که در مجموع موفق به احداث این نیروگاه های کوچک با ظرفیت ۳۵۰۰ کیلووات درپشت بام ها شده ایم.

وی با بیان این‌که ظرفیت نصب نیروگاه‌های پشت‌بامی از پنج کیلووات به سقف ۱۰ کیلووات افزایش یافته است، ادامه داد: کسی که ۱۰ کیلووات نیروگاه تاسیس می‌کند ماهیانه دو میلیون و ۵۰۰ مگاوات درآمد خواهد داشت و میزان سرمایه‌ مورد نیاز آن ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است که پیش بینی می‌شود به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان ساتبا با تاکید بر این‌که ایران استعداد خوبی برای تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی دارد، گفت: کم‌استعدادترین منطقه کشور از نظر تابش خورشید که سواحل خزر است دو برابر آلمان ظرفیت دارد.

صادق‌زاده با بیان این‌که ساتبا نمی‌تواند در سرمایه‌ گذاری مشارکت داشته باشد، گفت: در این راستا بانک‌های خصوصی و سازمان‌هایی مانند بسیج مهندسین که تصمیم دارند بیش از ۱۰۰ مگاوات را تامین مالی کنند یا کمیته امداد که تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نیروگاه را تامین مالی کرده، حمایت می‌کند.

انرژی هسته ای، تنها منبع پاک و بدون کربن

انرژی هسته ای، تنها منبع پاک و بدون کربن

یک کارشناس انرژی با اشاره به آلودگی‌زا بودن انرژی خورشیدی، گفت: انرژی هسته‌ای حتی نمونه فعلی آن، قابلیت خود در کربن‌زدایی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حل مشکلات محیط‌زیستی در مقیاس کلان نیازمند تغییر نگرش کارشناسان و فعالان محیط زیست است. ابتدا باید این حقیقت را پذیرفت که سیاره زمین تبدیل به سیاره‌ای انسانی شده است و زمین به دست انسان بازآفرینی شده است. بسیاری از دانشمندان، این موضوع را اینگونه بیان می‌کنند که زمین وارد دوره زمین‌شناسی جدیدی به نام عصر انسان‌ها (آنتروپوسین) شده است.براین اساس، انسان باید تاثیرات خود بر محیط زیست را تقلیل دهد تا فضای بیشتری برای طبیعت فراهم کند. اما این گزاره که جوامع انسانی باید با طبیعت به هارمونی و آهنگی یکسان برسند تا از فروپاشی اقتصادی و محیط ‌زیستی جلوگیری کنند، لزوما گزاره درستی نیست.

محمدمهدی صدیقی، کارشناس حوزه انرژی و محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همه قبول دارند که شکوفایی انسان، در عین مزیت‌هایی که ایجاد کرده است، خسارتی جدی به محیط طبیعی غیرانسانی و حیات وحش رسانده است، گفت: انسان‌ها حدود نیمی از زمین‌های غیر یخ‌زده زمین را استفاده می‌کنند؛ عمدتا برای چرا، کاشت محصولات زراعی و تولید چوب. از میان زمین‌هایی که زمانی با جنگل‌ها پوشیده شده بودند، ۲۰ درصد برای استفاده انسان تغییر یافته‌اند. جمعیت بسیاری از پستانداران، دوزیست‌ها و پرندگان، تنها در طی ۴۰ سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. بیش از ۱۰۰ گونه جانوری در قرن بیستم میلادی و حدود ۷۸۵ گونه از سال ۱۵۰۰ میلادی تاکنون منقرض شده اند.

کمک انرژی ارزان به رفاه بیشتر مردم

وی افزود: اما نکته اساسی اینجاست که امروزه اکوسیستم‌ها در سراسر دنیا به این دلیل مورد تهدید قرار گرفته‌اند که  مردم بیش از حد به آن‌ها وابسته هستند. مثلا مردمی که به هیزم و ذغال به عنوان سوخت نیاز دارند، جنگل‌ها را بیشتر تخریب می‌کنند. در نظر بگیرید که سه چهارم جنگل‌زدایی در جهان قبل از انقلاب صنعتی رخ داده است.

این کارشناس انرژی اظهار داشت: دسترسی سرشار به انرژی مدرن یک لازمه اصلی برای تفکیک توسعه انسانی از خسارت به طبیعت است. در دسترس بودن انرژی ارزان به مردم فقیر سراسر جهان این امکان را می‌دهد که استفاده از جنگل‌ها به عنوان سوخت را متوقف کنند. به کمک ورودی‌های انرژی‌بر مثل کود شیمیایی و تراکتور، انسان‌ها این قابلیت را یافته‌اند که غذای بیشتری را در زمین کمتری کشت کنند. این مثال به درستی نشان می‌دهد که مصرف انرژی سرشار و مدرن، اتفاقا می‌تواند به طبیعت کمک ‌کند. به عنوان یک قانون کلی هر چه در فناوری پیشرفت می‌کنیم، مسیر توسعه انسانی را آسیب به طبیعت جدا می‌کنیم.

صدیقی با اشاره به اینکه انرژی سرشار پاک به انسان‌ها این قابلیت را می‌دهد که آب پسماند را بازیافت کند و آب دریا را شیرین‌سازی کند تا از رودخانه‌ها و سفره‌های آب چشم‌پوشی کنند، توضیح داد: این تغییرات به انسان‌ها این قابلیت را می‌دهد تا با هزینه کم، فلزات و پلاستیک را بازیافت کنند؛ به جای آنکه این مواد معدنی را اکتشاف و پالایش کنند.

احتمال بقای انرژی هسته ای در آینده ای بدون کربن

وی تصریح کرد: با این حال، طی سه قرن گذشته بالارفتن جهانی تولید انرژی با تمرکز اتمسفری دی‌اکسید کربن همزمان شده است. همچنین فرآیند کربن‌زدایی اقتصادهای جهانی به کندی پیش رفته است و هدف مهار گرمایش جهانی زیر حد ۲ درجه سانتیگراد مغفول مانده است. ازاین‌رو مهار جدی تغییرات اقلیمی نیازمند این است که کشورها بی‌درنگ فرآیندهای کربن‌زدایی موجود را شتاب دهند و به منابع انرژی پاک دسترسی پیدا کنند.

صدیقی افزود: تاریخچه تحولات انرژی نشان می‌دهد جایگزینی سوخت‌هایی با کیفیت بالاتر (یعنی با شدت کربن کمتر، چگالی انرژی بیشتر) به جای سوخت‌هایی با کیفیت پایین‌تر (یعنی با شدت کربن بیشتر، چگالی انرژی کمتر) عملا تنها روشی است که جوامع با آن کربن زدایی کرده‌اند. رسیدن به جهانی که نیرویافته از انرژی پاک باشد، نیازمند فناوری‌های انرژی بهتر و پیشرفته‌تر است.

به گفته این کارشناس انرژی، متاسفانه اکثر اشکال انرژی‌های تجدیدپذیر قادر به انجام چنین کاری نیستند. مقیاس مصرف زمین و سایر اثرات محیط‌زیستی لازم برای تولید نیرو با زیست‌سوخت (biofuel) یا بسیاری دیگر از انرژی‌های تجدیدپذیر فعلی به گونه‌ای است که بعید است راه گذاری مطمئن به سمت انرژی پاک و ردپای کم بر محیط زیست فراهم کنند. توسعه شدید انرژی‌های تجدیدپذیر فعلی، باعث مصرف چشم‌گیر زمین‌های بکر و عناصر نادر طبیعت می‌شود. دی‌اکسید کربن تولید شده در فرآیند تولید یک واحد انرژی خورشیدی با سلول خورشیدی چهار برابر انرژی هسته‌ای است. این موضوع به این خاطر است که استخراج عناصر نادر طبیعت مثل گالیوم و ایندیوم و غیره برای ساخت پنل‌های خورشیدی بسیار آلودگیزاست.

در مقابل انرژی خورشیدی،  انرژی هسته‌ای حتی نمونه فعلی آن، قابلیت خود در کربن‌زدایی را به نمایش گذاشته است. باید گفت که تنها مورد کربن‌زدایی جدی در تاریخ بشر، رشد سریع انرژی هسته‌ای در فرانسه،تا حد ۸۰ درصد برق تولیدی، بود.

مدرنیزاسیون با سرمایه داری یکسان نیست

این کارشناس انرژی ادامه داد: امروز شکافت هسته‌ای تنها فناوری بالفعل پاک با قابلیت نمایش داده شده برای پاسخ به تقاضاهای انرژی یک اقتصاد مدرن است. با این حال، چالش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و قانونی، پیاده‌سازی فناوری‌های فعلی هسته‌ای را در مقیاس‌های لازم برای رسیدن به مهار تغییرات اقلیمی، غیرمحتمل ساخته است. ضمن نیاز به تغییر رویکرد دولت‌ها، نسل آینده فناوری‌های هسته‌ای (نسل چهارم) که ایمن‌تر و ارزان‌تر هستند می‌تواند این مشکل را حل کند. فرآیند تحول به سمت انرژی پاک زمان‌بر خواهد بود. اما تا آن زمان فناوری‌هایی مثل انرژی برق‌آبی ضمن اثرات زیست محیطی بالا، سودمند خواهند بود.

صدیقی گفت: تلاش برای تعطیل کردن نیروگاه‌های هسته‌ای توسط کشورهایی مثل آلمان و ژاپن و ایالت کالیفرنیای آمریکا، که در عمل باعث کربنیزه کردن دوباره بخش انرژی و گره زدن مجدد اقتصادهایشان به سوخت‌های فسیلی و زیست‌سوخت شد، غیرسازنده بود.

وی تاکید کرد: این تصور که مدرنیزاسیون باعث خسارت به محیط زیست شده غلط است. اتفاقا مدرنیزاسیون، کلید حل مشکلات محیط‌زیستی است. متاسفانه مدرنیزاسیون، چه توسط مدافعانش و چه منتقدانش، با نظام سرمایه‌سالاری یکسان فرض می‌شود که ما چنین تقلیلی را رد می‌کنیم.

کد خبر 4754314