انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

برگزیدگان جشنواره بین المللی خوارزمی معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره بین المللی خوارزمی معرفی شدند

طرح های برگزیده سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی توسط رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان جشنواره جوایز خود را از رئیس جمهور دریافت کردند.

برگزیدگان در گروه تخصصی مکانیک، کشاورزی و منابع طبیعی، برق و کامپیوتر، فناوری‌های شیمیایی، مواد، متالورژی، انرژی‌های نو، زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی هستند.

در این دوره از جشنواره ۲۰۳ طرح داخلی و ۱۲۵ طرح خارجی از ۳۵ کشور جهان در این رقابت ثبت نام کردند که بعد از داوری‌ها ۱۰ طرح داخلی و ۴ طرح خارجی و همچنین یک طرح ایرانی مقیم خارج برگزیده این جشنواره شناخته شدند.

برگزیدگان این جشنواره در بخش ملی به شرح زیر هستند:

محمود یعقوبی، برگزیده ویژه گروه تخصصی مکانیک با عنوان طرح توسعه فناوری انرژی خورشیدی حرارتی در کشور

دکتر افشین سلطانی، رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی با عنوان طرح مدل سازی گیاهان زراعی و کاربردهای آن

دکتر قاسم جابری پور، رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر با عنوان طرح گسترش نظام‌های عددی نامتعارف در حساب کامپیوتری

سعید بلالایی، رتبه اول پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی با عنوان طرح سنتز مواد اولیه رادیو داروهای پپتدی

دکتر امیر محمدزاده لاجوردی، رتبه دوم پژوهش‌های کابردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر با عنوان طرح پلتفرم طرح بدافزار بیت بان

دکتر بهنام ستارزاده، رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر با عنوان طرح ماجول امنتیت سخت افزاری بومی صدف

دکتر مرتضی الیاسی، رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر با عنوان طرح سامانه نظارت و تحلیل شبکه‌های مخابراتی (کنکاش)

مهدی وطنی و دکتر محمدصادق حیدرزاده رتبه دوم پژوهش‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی مکانیک با عنوان طرح دستگاه فلوفرمینگ

محمد فرزی، رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای در گروه‌های تخصصی برق و کامپیوتر با عنوان طرح سیستم کنترل دور الکتروموتورهای توان بالا

دکتر ناصر احسانی قمیشلویی، رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی‌های نو با عنوان طرح طراحی زیرساخت‌ها و تولید قطعات سرامیکی کاربیدسیلیسیوم

برگزیدگان در بخش خارجی به شرح زیر هستند:

سیدمحمد شاهیده پور، برگزیده پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر با عنوان طرح تحقیق، طراحی و پیاده سازی فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در ریزشبکه ها از کشور آمریکا

دکتر سی کو آن کیم، برگزیده پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی با عنوان طرح تحقیق و توسعه مواد دارویی، غذاهای فراسودمند و بهداشتی از موجودات دریایی از کشور کره جنوبی

دکتر وی هوا وانگ، برگزیده پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی‌های نو با عنوان طرح ارتقای دانش ارتباط بین خواص با پدیده رهایش در شیشه‌های فلزی از کشور چین

دکتر ژیائو مینگ چن، برگزیده پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی با عنوان طرح نوآوری در سنتز پلیمرها و ترکیب کوئوردیناسیونی کاربردی از کشور چین

دکتر راج کومار بویا برگزیده پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر با عنوان طرح الگوریتم‌ها و سیستم‌های نرم افزاری بازار محور با بهره وری انرژی بالا در محاسبات ابری از کشور استرالیا

کد خبر 4854790

آموزش‌ها باید در همه سطوح بر مبنای تحلیل داده‌ها و سیستم‌ها باشد

زنجان-مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: آموزش‌ها باید در همه سطوح بر مبنای تحلیل داده‌ها و سیستم‌ها بوده و تغییر نگرش در این زمینه در جامعه ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا انصاری بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: آموزش‌ها باید در همه سطوح بر مبنای تحلیل داده‌ها و سیستم‌ها بوده و تغییر نگرش در این زمینه در جامعه ایجاد شود که نیازمند شروع آموزش از دوره ابتدایی و مدارس است تا تولید علم با تجاری‌سازی ایده‌ها همگام شود.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه آموزش‌ها در کشور، این سازمان متولی آموزش‌های غیر رسمی و مهارتی در کشور است و آموزش‌هایی که به صورت مداوم در کنار دانش مهارت‌های لازم در کنار آموزش نگرش و توجهات زیست محیطی باید آموزش داده شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان اظهار داشت: جامعه و گروه‌های هدف باید شرایط و ویژگی‌های لازم از جمله دانش، سطح تحصیلات و توانمندی برای احراز شغل مورد نظر را داشته باشند.

انصاری افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، سه تا پنج میلیون شغل در آینده پیش رو از بازار کار، حذف می‌شوند اما با این روند نمی‌توان نیروی کار را حذف کرد و در کنار تغییرات باید بتوانیم با مهارت‌آموزی بر مبنای تکنولوژی، فرصت‌های جدید شغلی را ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان خاطرنشان کرد: آموزش‌ها به سمت و سویی حرکت کند که در تمام سطوح در تمام سطح شایستگی با تکنولوژی بالا بر مبنای تحیل داده‌ها بالا ببریم و این تغییرات باید از دوران ابتدایی و در مدارس آغاز شود.

انصاری خاطرنشان کرد: در راستای استفاده از انرژی خورشیدی، اولین نیروگاه خورشیدی آموزش مهارتی را در شهرستان خدابنده راه اندازی شد که در راستای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی است.

وی اظهار داشت: شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران در مهارت و اشتغال با هدف ارائه آموزش‌های بازارمحور در شهرستان ایجرود و ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان ماهنشان و تجهیز کامل کارگاه‌های صنایع خودرو بخشی از این اقدامات است.

انصاری با بیان اینکه توسعه بوم گردی، یکی از اقداماتی است که در حوزه گردشگری پیگیری می‌کنیم، افزود: اولین گام، تدوین استانداردهای شغلی و دومین گام، اعزام اکیپ به شهرستان کاشان برای الگوبرداری از طرح‌های گردشگری آن شهرستان بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: عقد ۴۵ تفاهمنامه با بخش‌های دولتی و خصوصی با رویکرد ارائه آموزش‌های تخصصی به گروه‌های هدف شاغلان، بانوان، پادگان‌ها، روستایی و مراکز ثابت و سیار و آزاد به طور کامل محقق شده است.

انصاری خاطر نشان کرد: در کنار تولید خدمات فنی و مهندسی، طراحی طرح آموزش دو گانه «Dual» بر مبنای سیستم آموزش کشور آلمان، نیز طراحی شده است.

کد خبر 4848781

۴۴ پروژه با سرمایه گذاری خارجی در یزد مجوز دریافت کردند

یزد ـ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: طی سه سال گذشته در استان یزد ۴۴ پروژه با سرمایه گذاری خارجی مجوز فعالیت دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نمازی، صبح شنبه در نشستی خبری با اشاره به رویکردهای اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد اظهار داشت: گسترش پژوهش‌های کاربردی در یزد، بهبود فضای کسب و کار، جذب سرمایه گذاری و … از مهمترین رویکردهاست.

وی افزود: ۳۵ قانون مخل در مسیر این اهداف شناسایی شده و پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات نیز ارائه شده که امیدواریم قدم‌های خوبی در مسیر تحقق اهداف و رویکردهای خود برداریم.

نمازی عنوان کرد: ۸ هزار ملک دولتی نیز در استان یزد ساماندهی شده و اسناد دفترچه‌ای تبدیل به اسناد تک برگی شده ضمن اینکه ۲ هزار دستگاه خودروی دستگاه‌های دولتی نیز ساماندهی شدند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد یادآور شد: با توجه به رویکرد ساماندهی و نظم بخشی مالی در ادارات استان، تیم ارزیابی ذیحسابان استان نیز از طرف وزارتخانه معرفی شدند و از امروز کار ارزیابی ذیحسابان را آغاز می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال مالی گذشته ۲۵۵ میلیارد تومان منابع مالی از طریق انتشار اسناد خزانه و اسناد تهاتر در استان انجام شد همچنین مدیریت ۲۷۰ میلیارد تومان در حوزه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی در سال جاری صورت گرفته است.

نمازی عنوان کرد: در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بودیم که تحریم‌ها نیز در آن اثرگذار بوده بر این اساس سیاست‌های بسیاری در استان اتخاذ شده است و تمام تلاش خود را برای تسهیل امور و اجرای سیاست هماهنگ و تعاملی به کار گرفته‌ایم.

وی افزود: تلاش کردیم فرصت‌های سرمایه گذاری استان را معرفی کنیم و مشوق‌های مختلف زیرساختی، مالیاتی، گمرکی و سایر حمایت‌هایی که مرکز خدمات سرمایه گذاری می‌تواند از سرمایه گذاران داشته باشد را نیز اطلاع رسانی کرده‌ایم.

نمازی ادامه داد: برای احصاء مشکلات سرمایه گذاران بالغ بر ۱۹۰ جلسه تخصصی برگزاری کردیم که این مشکلات در زمینه‌های مختلف مالیات و بیمه، مواد اولیه، روادید

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد بیان کرد: ۴۴ پروژه سرمایه گذاری خارجی مجوز گرفتند که در حال حاضر ۲۴ مورد از آنها فعال و دارای شریک خارجی هستند، هفت مورد فعال بدون شریک خارجی، سه مورد نیمه فعال و ۱۰ مورد نیز غیرفعال هستند که دارای مشکلاتی از جمله مسائل زیست محیطی هستند.

وی اظهار داشت: این سرمایه گذاری‌ها در زمینه‌های مختلف نظیر ابزارهای صنعتی، انرژی خورشیدی، گردشگری و … بوده که از ۱۳ کشور جهان طی سه سال گذشته در این زمینه‌ها سرمایه گذار جذب شده است.

کد خبر

تبدیل دی اکسید کربن به سوخت با نانوکاتالیست‌ها

تبدیل دی اکسید کربن به سوخت با نانوکاتالیست‌ها

نانوکاتالیستی برای تسهیل فرآیند فتوسنتز مصنوعی ساخته شده که می‌تواند با کارایی بالا دی‌اکسیدکربن را به سوخت تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که می‌توان از راهبرد فتوسنتز مصنوعی برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به متان استفاده کرد. پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل و دانشگاه مک‌مستر با همکاری محققانی از دانشگاه میشیگان کاتالیستی ساختند که به این فرآیند کمک می‌کند. این گروه امیدوارند طی ۵ تا ۱۰ سال آینده بتوانند از دی‌اکسیدکربن برای تولید سوخت پاک استفاده کنند.

محققان این پروژه با استفاده از محاسبات و شبیه‌سازی جزء اصلی این کاتالیست را که یک نوع نانوذره است، شناسایی کردند. این نانوذره از جنس آهن و مس است. این کاتالیست چیزی شبیه به پنل خورشیدی بوده که در آن نانوذرات مس و آهن قرار دارد. این ذرات انرژی خورشید را جذب کرده و جریان الکتریکی تولید می‌کند که این جریان برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به آب استفاده می‌شود.

لایه اصلی در این کاتالیست، ویفر سیلیکونی است که روی آن نانوسیم با قطر ۳۰۰ نانومتر قرار دارد که پهنایی در حدود ۳۰ نانومتر دارد. این نانوسیم از جنس نیترید گالیم ساخته شده‌است.

این چیدمان موجب می‌شود تا مساحت سطحی بالایی برای انجام واکنش بوجود آید. نانوسیم‌های مزین به نانوذرات با یک فیلم نازک از آب پوشیده شده‌است.

در عمل پنل فتوسنتز مصنوعی نیاز به اتصال به یک منبع دی‌اکسیدکربن دارد که این منبع می‌تواند خروج کارخانه‌های صنعتی باشد.

یکی از مزیت‌های این پروژه آن است که محققان موفق به تولید جریان الکتریسیته بالایی با استفاده از این روش شدند که این موضوع برای تولید انبوه بسیار مناسب است. این در حالی است که در روش‌های فتوسنتز مصنوعی پیشین، دانسیته جریان تولید شده بسیار کم بوده است.

متان یکی از اجزاء اصلی گاز طبیعی است، فتوسنتز فرآیندی است که در آن گیاهان با استفاده از نور خورشید، دی‌اکسیدکربن و آب، مواد غذایی مورد نیاز خود را تولید کرده و در کنار آن اکسیژن نیز تولید می‌شود. در فتوسنتز مصنوعی، سوخت‌های هیدروکربنی، نظیر گاز طبیعی و گازوئیل از دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود.

کد خبر 4840745

به زودی ماهواره ای در فضا منفجر می شود

به زودی ماهواره ای در فضا منفجر می شود

باتری های یک ماهواره تلویزیونی به دلیل تصادف دچار مشکل شده و به زودی منفجر می شود. به همین دلیل قرار است ماهواره به ارتفاعی بالاتر فرستاده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، یک ماهواره تلویزیونی به دلیل تصادفی در فضا، طی هفته های آینده منفجر می شود. شرکت بویینگ ماهواره Spaceway-۱ را ساخته و DirecTV اپراتور آن است.  البته ماهواره Spaceway-۱ در حال حاضر فعال نیست و کمیسیون فدرال ارتباطات برای کاهش خسارت های احتمالی به ماهواره های دیگر اجازه داده اپراتور مذکور Spaceway-۱ را به ارتفاعی بالاتر در مدار زمین ببرد.

این ماهواره از سال ۲۰۰۵ میلادی در ارتفاع ۳۵۴۰۰ کیلومتری زمین، مدار می زند و پوشش تلویزیونی با کیفیت بالا را فراهم می کرد، اما بعدا فقط نقش یک ماهواره پشتیبان را داشت.

در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی این ماهواره دچار یک اختلال اساسی شد و همین امر خسارت غیرقابل جبرانی به باتری های آن وارد کرد. هرچند Spaceway-۱  در ماه های اخیر برای تامین انرژی مورد نیاز خود از پنل های خورشیدی اش استفاده می کرد، اما باید باتری های آن را فعال کرد.  

طبق بیانیه این شرکت در ۲۵ فوریه سال جاری میلادی باتری های خسارت دیده احتمالا پس از فعال شدن، منفجر می شوند و علاوه بر Spaceway-۱، ماهواره های اطراف را نیز از بین می برند. درهمین راستا DirecTV از کمیسیون فدرال ارتباطات درخواست کرده تا ماهواره را به مدار بالاتری به نام « مدار قبرستان» در ارتفاعی ۳۰۰ کیلومتر بالاتر از مکان فعلی آن ببرد تا در آنجا منفجر شود.

معمولا از سرویس خارج کردن ماهواره ها  شامل  آزاد کردن باقیمانده سوخت آن است اما این فرایند ممکن است چندماه طول بکشد . اما این ماهواره در معرض انفجار است و چند ماه فرصت ندارد. 

بنابراین کمیسیون فدرال ارتباطات درخوسات DirecTV را برای از سرویس خارج کردن Spaceway-۱ تایید کرده است.

کد خبر 4834686