شرکت خودروسازی فولکسواگن آلمان از کممصرفترین خودروی جهان در نمایشگاه خودروی قطر رونمایی کرد.
به گزارش CarXR.com به نقل ازآفتاب:دکتر اولریخ
هاکنبرگ، قائممقام رییس فولکسواگن در مراسم رونمایی از خودروی مفهومی XL1
گفت: این خودرو در هر 100 کیلومتر حدود 0.9 لیتر مصرف سوخت دارد و بدنه آن
از مواد بسیار سبک ساخته شده است.
این خودروی پلاگاین هیبریدی دو سیلندر بوده و کشش آئرودینامیکی بسیار پایینی دارد.
قدرت موتور این خودرو 75 اسب بخار است. حداکثر سرعت آن نیز به 160 کیلومتر بر ساعت میرسد.
این خودرو قابلیت حمل دوسرنشین را دارد. وزن این خودرو تنها حدود 380 کیلوگرم است که وزن بسیار پایینی برای یک خودرو محسوب میشود.
این خودروی سبز همچنین به یک موتور برقی مجهز بوده که با باتری لیتیوم یونی و یک موتور دیزلی دو سیلندری کار کند.
فولکسواگن در سال 2002 نخستین خودروی با مصرف سوخت یک لیتر در هر 100
کیلومتر ساخت خود را رونمایی کرد. هفت سال بعد این شرکت در نمایشگاه خودروی
فرانکفورت از خودروی L1 رونمایی کرد. این خودرو مصرف سوختی معادل 1.38
لیتر در هر 100 کیلومتر داشت.
قرار است خودروی مفهومی L1 جدید سال 2013 به تولید برسد.
تولیدکننده کم مصرف ترین موتور بنزینی جهان
بعد
از بحران اقتصادی و کاهش تقاضا برای انواع خودروها در دنیا، شرکت های
خودروسازی وارد مرحله تازه ای شدند؛ مرحله ای که افزایش تولید و عرضه مدل
های مختلف به بازار نمی توانست سبب رشد درآمد و سودآوری خودروسازان شود و
به همین دلیل سرمایه گذاری برای تولید خودروهای هبیریدی، الکتریکی و کم مصرف در دنیا آغاز شد.
این سرمایه های کلان، در آغاز به عنوان یک سرمایه گذاری برای آینده معرفی شد؛ ولی با گذشت کمتر
از چهار سال، انواع مختلفی از خودروهای هیبریدی به بازار آمد و نمای کلی
بازار خودرو را تغییر داد. در همین زمان بود که خودروی پیروس تویوتا و
خودروی اینسایت هوندا، به موضوع اصلی تمام اخبار صنعتی تبدیل شدند.شرکت
خودروسازی نیسان نیز که بعد از عرضه خودروی الکتریکی لیف، به عنوان یکی از
شرکت های پیشگام در تولید خودروهای مدرن شناخته شده بود، طرحی تازه برای
موتور خودروهای بنزینی ارائه داد. این طرح در ماه آوریل سال جاری میلادی ارائه و کار برای ساخت و آزمایش آن آغاز شد.در حال حاضر نیسان، کم مصرف ترین موتور خودروهای بنزینی
را تولید کرده و رکوردی دیگر را برای خود به ثبت رسانده است.این موتور که
گنجایشی معادل 2/1 لیتر داشته و به نام «HR12DDR» شناخته می شود، برای به
حرکت درآوردن خودرو، علاوه بر بنزین از انرژی الکتریکی نیز استفاده می کند و
همین مساله سبب مصرف کمتر بنزین در آن شده است. از طرفی انرژی گرمایی ناشی از مصرف بنزین، در بخش های دیگر موتور مورد استفاده قرار گرفته و همین مساله سبب شده تا هدر رفتن انرژی در این مدل موتور خودرو، بسیار کم باشد.تصاعد گاز دی اکسیدکربن از خودروهای مجهز به این موتور، بسیار کم
است و به همین دلیل می توان آن را در زمره موتورهای سبز دنیا قرار داد.
مدیرعامل نیسان در مصاحبه ای هنگام عرضه این موتور گفت: ما این موتور را به
همراه شریک قدیمی مان رنو، تولید کرده ایم که اگر در آزمایش های مختلف،
عملکرد خوبی از خود نشان دهد، در خودروهای کوچک رنو و نیسان از آن استفاده
خواهد شد.به گفته وی، هم اکنون توان موتور بنزینی کم مصرفی
که توسط شرکت نیسان تولید شده، برای به حرکت درآوردن خودروهای بزرگ و لوکس
کافی نیست؛ ولی دانشمندان و مهندسان نیسان پروژه ای را آغاز کرده اند که
نتیجه نهایی آن، تولید موتورهای کم مصرف
برای خودروهای بزرگ است. موتور تازه ای که نیسان طراحی کرده، انقلابی بزرگ
در صنعت خودروسازی دنیا ایجاد می کند.این شرکت که اولین عرضه کننده خودروی
تمام الکتریکی به بازار مصرف به شمار می رود، در ماه های آتی به عنوان اولین تولید کننده موتورهای بنزینی کم مصرف
در جهان نیز معرفی خواهد شد.نیسان، سومین شرکت خودروسازی در ژاپن به حساب
می آید؛ ولی به دلیل سرمایه گذاری های کلانی که طی سال های گذشته در ساخت
خودروهای جدید انجام و قراردادهای مشارکتی که با شرکت های آسیایی و
اروپایی، به انعقاد رسانده، با سرعتی بیشتر از دیگر شرکت های خودروسازی، در
حال رشد است. طبق گزارش های موجود، نرخ رشد سهم نیسان در بازار مصرف دنیا، بیش از 4 درصد در سال است.