انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

سهم ایران از انرژیهای تجدیدپذیر چقدر است؟



با وجود این، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید و عرضه کلی انرژی در کشور معتقد است: در سبد کلی انرژی هنوز تجدیدپذیر‌ها سهم نمایانی ندارند و سهم آن‌ها به کمتر از یک درصد و حتی شاید کمتر از نیم درصد می‌رسد.

 در تابستانی چنین گرم که روزانه بیش از ۱۰ ساعت بارقه‌های خورشید روزمان را روشن و سرمان را گرم می‌کنند؛ شاید اولین سوال این باشد که آیا این بارقه‌ها فقط به کار رساندن میوه‌های تابستانی می‌آیند یا فواید دیگری برای این بیکرانه روشن می‌توان اندیشید؟

انرژی خورشیدی و دیگر منابع انرژی‌های تجدیدشونده این روز‌ها به منبعی قابل توجه برای تامین انرژی تبدیل شده و چرخ صنعت، کشاورزی و اقتصادهای بزرگ دنیا را می‌چرخاند.

به نوشته گروهی از محققان ایرانی و خارجی در مقاله «حال و آینده انرژی خورشیدی در ایران/Solar Enrgy in Iran: Current State and Outlook» مجموع مساحت ایران ۱۶۰۰ کیلومتر مربع یا۶ .۱  در ۱۰ متر مربع است و هر متر مربع هر ساعت به طور متوسط ۲۲۰ کیلووات ساعت انرژی تابشی خورشید دریافت می‌کند. در صورتی که تنها ۱ درصد کل مساحت کشور با کارآمدی ۱۰ درصد به انرژی خورشیدی اختصاص داده شود؛ حدود ۹ میلیون مگاوات ساعت روزانه انرژی به دست می‌آید.

با وجود این، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید و عرضه کلی انرژی در کشور معتقد است: در سبد کلی انرژی هنوز تجدیدپذیر‌ها سهم نمایانی ندارند و سهم آن‌ها به کمتر از یک درصد و حتی شاید کمتر از نیم درصد می‌رسد.

سیروس وطنخواه گفت: ظرفیت برق تولیدی کشور حدود ۷۰ هزار مگاوات (هر مگاوات یک میلیون وات) نیروگاهی است و کل ظرفیت نصب شده تجدیدپذیر‌ها به ۳۵۰ مگاوات نمی‌رسد.

وضعیت کلی انرژی

بر اساس آخرین بررسی آماری وضعیت انرژی که شرکت بریتیش پترولیوم ژوئن ۲۰۱۷ منتشر کرد (آمار‌ها سال ۲۰۱۶ را در برمی گیرد)؛ امروزه ۹.  ۳۲درصد انرژی مورد نیاز جهان از نفت، ۲ . ۲۹ از گاز،۲ . ۲۹ از ذغال سنگ،۸ .۶ درصد از انرژی برق آبی، ۴. ۴ از انرژی هسته‌ای و۸ . ۲ از انرژی‌های تجدیدشونده تامین می‌شود.

با آنکه سهم انرژی‌های تجدیدشونده زیاد نیست؛ تولید این نوع انرژی‌ها طی یک دهه قبل از ۸ دهم درصد در کل انرژی جهانی به۸ . ۲ درصد رسیده و بعضی کشور‌ها مانند کاستاریکا (۹۸ درصد) دانمارک (۱۴۰ درصد) و ایسلند (۱۰۰ درصد) میزان قابل توجهی از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی تامین می‌کنند.

امروزه چین (۱۸ درصد)، ژاپن (۱۴ درصد)، آلمان و آمریکا (بیش از ۱۳ درصد) برای تامین نیازهای خود به منبع لایزال خورشید روی آورده اند؛ تا از آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی ر‌ها شده، با پایان یافتن منابع نفتی جهان نگران نباشند، نیازهای روزافزون خود به انرژی را پاسخ دهند و از برکات بی شمار این منبع برخوردار شوند.

با وجود همه این آمار‌ها میزان تولید انرژی‌های تجدیدشونده شامل منابع مختلف خورشیدی و بادی در ایران به درستی مشخص نیست و با وجود سیاست‌های تشویقی دولت از جمله خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی برای ۲۰ سال و به قیمت هفت برابر قیمتی که دولت می‌فروشد، از کمتر از دو درصد تا نزدیک به یک درصد متفاوت است.

خورشید را دریابیم

استاد دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب که مسوول طرح نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در این دانشگاه است، قیمت پایین حامل‌های انرژی را یکی از دلایل توسعه نیافتن این نوع از انرژی‌ها در کشور دانسته و می‌گوید: با وجود آنکه افزایش یا تثبیت قیمت حامل‌های انرژی موافقان و مخالفان خود را دارد، همگان اتفاق نظر دارند قیمت انرژی در ایران در مقایسه با بسیاری کشور‌ها پایین است.

به گفته فرزاد جعفرکاظمی، شناخت ناکافی از فناوری‌های موجود برای استفاده از انرژی خورشیدی و لزوم آموزش این موارد از دیگر دلایل است.

نویسنده کتاب «ابزار دقیق مقدماتی» همچنین بر لزوم حمایت بیشتر و هدفمند از تولید یا استفاده از فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید دارد و می‌گوید: با آنکه در ایران نیز اقداماتی در این خصوص انجام شده، این برنامه‌ها در وهله اول باید بر مبنای یک نقشه راه مشخص انجام شوند.
 
برنامه کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت کشور در این خصوص و حمایت‌ها از بخش‌ها و ساز و کار آن باید مشخص شود. تنها در این صورت می‌توان انتظار آینده روشن برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش کشاورزی داشت. در غیر این صورت جمع همه فعالیت‌های خودجوش پراکنده و بدون هدف در این زمینه نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

اما در مورد اسناد بالادستی که مسیر کلی کشور را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مشخص کنند اسنادی از قبل تصویب شده و سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در انتظار ابلاغ است.

سند راهبرد ملی و نقشه راه توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی خورشیدی مصوب سال ۱۳۹۴ پژوهشگاه نیروست. همچنین سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و باید توسط رئیس جمهوری ابلاغ شود.

غیر از این سند، راهبردهای انرژی تنظیمی سازمان برنامه و بودجه در یکی دو بند به صورت مستقیم روی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انگشت گذاشته و ظرفیت پنج هزار مگاوات را تا پایان برنامه ششم توسعه در نظر گرفته است.

انرژی‌های تجدیدپذیر متناسب با ظرفیت کشور توسعه نیافته‌اند

مجری طرح توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر در پژوهشگاه نیرو نیز در مورد روند توسعه انرژی خورشیدی در کشور با اشاره به تبدیل شدن معاونت برق و انرژی در وزارت نیرو به دو معاونت جداگانه بر اساس مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از شکل گیری این معاونت سیاست گذاری‌ها در این حوزه و معاونت برنامه ریزی می‌شود و پژوهشگاه یکی از بازوهای اجرایی است.

داود محمدی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد یکی از دلایل کم توجهی به انرژی خورشیدی هزینه‌های گزاف آن باشد افزود: بحث اقتصادی همیشه در این حوزه مطرح است، ولی مسائل را باید با هم نگاه کنیم. در چند سال گذشته قیمت تجهیزات انرژی خورشیدی به دلیل رکود جهانی، کاهش قیمت نفت و ورود چین به این بازار حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

از دیگر سو، گران بودن تجهیزات تولید انرژی خورشیدی هم فاکتور مهمی است که وطنخواه درباره آن می‌گوید: قیمت هر کیلووات برق تولیدی از پانل‌های خورشیدی در جهان به زیر ۴ تا ۵ سنت یورو رسیده است؛ در ایران هم به لحاظ مواد مورد استفاده در این پانل‌ها برنامه هایی داریم و بعضی شرکت‌های دانش بنیان روی آن کار می‌کنند؛ مثلا روی سلول‌های خورشیدی پروسکایت یا سلول‌های زیستی، فرایندهای تولیدی پانل‌های دوسویه/bifacial که از هر دو سطح نور خورشید را جذب و تولید انرژی می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: توسعه انرژی‌های فسیلی در کشور با پول و تصدی دولت انجام شده، ولی در حال حاضر در حوزه انرژی تجدیدپذیر از مشارکت بخش‌های خصوصی بیشتر استفاده می‌شود.

اما معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا با سرمایه گذاری دولت در این بخش مخالف است و می‌گوید: سرمایه گذاری دولت در توسعه انرژی خورشیدی افزایش هزینه و زمان همچنین کاهش بهره وری را همراه دارد؛ ضمن اینکه امکان آن از نظر مالی نیست.

سیدمحمد صادق زاده گفت: در سرمایه گذاری دولتی با سه مشکل اساسی روبرو هستیم؛ هزینه در پروژه دولتی یک و نیم تا دو برابر بیشتر از هزینه واقعی است، دو تا سه برابر بیشتر زمان می‌برد و میزان بهره وری کمتر از ظرفیت است. ولی بخش خصوصی با ظرفیت تمام بهره برداری می‌کند. مقوله دوم این است که دولت اصلاً توان تامین این منابع مالی را ندارد.

در همین حال وطنخواه معتقد است: در حال حاضر توسعه تجدیدپذیر‌ها بدون حمایت دولت با دشواری مواجه خواهد بود. دولت‌ها بسته‌های سیاستی حمایتی از توسعه این بخش دارند؛ زیرا هنوز دو کفه انرژی‌های متعارف و تجدیدپذیر برابر نیستند.

وی با تاکید بر ادامه سیاست‌ها در زمینه توسعه انرژی خورشیدی گفت: صنعت تجدیدپذیر‌ها در کشور ما هم در بخش دولت و سیاست‌های دولتی و هم در بخش خصوصی جوان است و جای کار بسیار دارد؛ در بسیاری کشور‌ها بسته یا بسته‌های سیاستی متنوعی برای مشارکت و تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تدارک دیده اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید می‌کند: به طور کلی با توجه به بروکراسی و مداخله چند نهاد اداری، مشکلات اجرایی تملک و تخصیص زمین، نبود یا کمبود منابع پایدار مالی برای خرید برق تجدیدپذیر، قیمت تقریبا رایگان انرژی در کشور، در سایه نفت و گاز ماندن تجدیدپذیرها، نبود زیرساخت‌های منطقه‌ای و ملی برای حرارت تجدیدپذیر و هزینه‌های قابل توجه سرمایه گذاری در داخل، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کار ساده‌ای نیست و به همین دلایل توسعه آن‌ها متناسب با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور انجام نشده است.

صادق زاده در مورد مشکل تخصیص زمین برای احداث این نیروگاه‌ها می‌گوید: بعضی سرمایه گذاران می‌خواهند از زمین‌های دولتی استفاده کنند که راه برای آن باز است؛ اما در حوزه اختیارات وزارت جهاد و کشاورزی است و تاکنون بیش از دو هزار هکتار زمین در اختیار سرمایه گذاران تجدیدپذیر قرار گرفته؛ ولی فرایند پیچیده‌ای دارد. در بعضی استان‌ها این کار خیلی سریع‌تر انجام می‌شود و بعضی کندتر.

وی ادامه داد: مجوز محیط زیستی را که سازمان حفاظت محیط زیست می‌دهد عموماً به سادگی صادر می‌شود؛ اما متقاضی‌ها در دو نقطه یکی تخصیص زمین‌های دولتی و دیگری در مورد مجوز اتصال نیروگاه به شبکه با مشکل روبرو هستند که از شرکت‌های برق منطقه‌ای دریافت می‌کنند.

با وجود اختلاف نظر‌ها در مورد لزوم سرمایه گذاری دولت در این بخش و ... تلاش‌های ساتبا در سال جاری به افزایش ظرفیت تولید برق خورشیدی از ۳۵۰ مگاوات به ۴۲۰ مگاوات منجر شده که هر چند هنوز زیاد نیست؛ رشد خوبی را نشان می‌دهد. همچنین افتتاح خط تولید تجهیزات انرژی خورشیدی شیراز با ظرفیت تولید سالانه ۱۳۰ مگاوات در فاز اول و در مراحل طرح توسعه تا میزان ۲۵۰ مگاوات می‌تواند ضمن اشتغالزایی در این بخش کشور را از ورود تجهیزات لازم انرژی خورشیدی بی نیاز کند.

یقینا استمرار سیاست‌های تشویقی و حمایت بیشتر از بخش خصوصی برای احداث این نیروگاه ها، حل مشکل تامین منابع خرید برق، تلاش برای جذب سرمایه گذاران خارجی بیشتر به ویژه با توجه به موقعیت مناسب کشور برای صادرات برق به کشورهای همسایه تسریع در توسعه تولید صفحات خورشیدی متناسب با موقعیت کشور، حل مشکل تخصیص زمین‌های دولتی و ورود برق تولیدی به مدار و از همه مهم‌تر اطلاع رسانی درست و مفید برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این بخش تن‌ها بخشی از اقداماتی است که باید برای استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی انجام دهیم.

تکنولوژی های پاک تویوتا پریوس؛ از رنگ مخصوص تا سقف مجهز به سلول خورشیدی

پریوس را می توان اوج ظرافت مهندسی ژاپنی ها برای خلق محصولی اقتصادی توصیف کرد، برای مثال تویوتا به منظور صرفه جویی هرچه بیشتر در مصرف نیروی الکتریکی حتی از انرژی ایجاد شده به هنگام ترمزگیری نیز استفاده کرده و با بهره گیری از موتور الکتریکی به عنوان ژنراتور در هنگام ترمز گیری، درصدی از انرژی جنبشی را به صورت انرژی الکتریکی در باتری ذخیره مینماید.

در واقع برای مدل های ساده پریوس که بدون سیم رابط شارژ ارائه می شوند، باتری اصلی خودرو را می توان بی نیاز از اتصال شارژر خارجی دانست؛ این نکته در مورد کشورهایی که انرژی برق خود را از سوزاندن سوخت های فسیلی تولید می کنند می تواند حائز اهمیت باشد. چرا که بدین ترتیب عملا آلودگی کمتری وارد محیط زیست می شود.

نکته جالب دیگری نیز وجود دارد تا با اطلاع از آن نسبت به تلاش همه جانبه تویوتا در جهت کاستن از نگرانی های دوستداران محیط زندگی پی ببرید و آن مجهز نمودن پریوس به نوعی از سیستم فرمان است تا با بکارگیری آن میزان مصرف انرژی هرچند به مقدار اندک، کاهش یابد.

بر خلاف اخبار منتشر شده مبنی بر عرضه یک ماشین خورشیدی جدید از تویوتا، این شرکت قصد ندارد که چنین خودرویی را به فروش برساند بلکه به دنبال ارائه برخی از نسخه های پریوس به همراه پنل های خورشیدی است.

اگر عمیق تر و موشکافانه تر به حرکات تویوتا نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که این خودروساز ژاپنی به دنبال کسب هرچه بیشتر موفقیت در حوزه انرژی خورشیدی و خودروهایی است که توسط این انرژی به حرکت در می آیند.

گواه این امر ثبت اختراع جدید این شرکت در اداره ثبت اختراعات و علامت های تجاری ایالات متحده است. این اختراع جدید تویوتا با عنوان سیستم ناوبری و روش هایی برای تعیین مسیریابی بهینه شده برای استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی معروفی شده و همانطور که از اسم آن مشخص است با کمک یک سیستم ناوبری یا همان سیستم نویگیشن مسیرهایی را یافته و پپشنهاد می کند که در آن ها نور خورشید به وفور یافت شده و بنابراین از حداکثر میزان انرژی خورشیدی در طول رانندگی استفاده می شود.


تویوتا واقف است که چنین سیستمی می تواند بسیار در افزایش کارایی خودروهای خورشیدی موثر باشد چرا که ممکن است با وجود حرکت خودروهای خورشیدی بر روی جاده امکان بهره‌مندی آن ها از آفتاب و نور خورشید میسر نباشد.

به عبارت دیگر تویوتا می داند که یک خودروی خورشیدی ممکن است بنا به دلایل گوناگونی در هنگام حرکت از آفتاب محروم بوده یا در معرض آن قرار بگیرد. از جمله این دلایل می توان به زاویه هر پنل خورشیدی در خودرو نسبت به نور خورشید در هنگام حرکت، میزان پوشش ابر در مسیر رانندگی، میزان بهره‌مندی سطوح جاده از سایه در امتداد مسیر رانندگی و دیگر دلایل ممکن اشاره‌ کرد.

علاوه بر موارد گفته شده این اختراع می تواند در پاسخ به یک پرسش اساسی بسیار کمک کننده باشد. همانطور که از تصاویر مشخص است سوال اساسی این است که درختان کنار جاده در کدام مسیر خودرو را از نور خورشید محروم می کنند.

تویوتا معتقد است که این اختراع بسیار سودمند خواهد بود چرا که با کمک یک سیستم ناوبری می توان انرژی خورشیدی دریافت شده در مسیرهای گوناگون را تخمین زده و این فرصت را در اختیار راننده قرار داد که با تعیین مبدا و مقصد مشخص، مسیری را انتخاب کند که وسیله نقلیه در آن بیشترین میزان انرژی خورشیدی را دریافت می کند.

یکی از نسخه هایی تویوتا پریوس که در حال حاضر در بازار موجود است و به نام پریوس پرایم شناخته می شود بر روی سقف خود از پنل های خورشیدی برخوردار است.

این پنل های خورشیدی می تواند مقدار مسافت قابل طی شدن در طول یک روز در این وسیله نقلیه الکتریکی را تا چندین مایل افزایش دهند.

در مصاحبه ای که در گذشته شویچی کانگو مهندس ارشد طراحی و تولید خودروی پریوس با خبرگزاری ها داشته است عنوان کرده که پنل های قابل برنامه ریزی خورشیدی این خودرو می توانند مقدار مسافت قابل طی شدن در آن را به شش مایل (نزدیک به ۱۰ کیلومتر) یا بیشتر افزایش دهند.
این مهندس ارشد در ماه گذشته مجددا در راستای بهره مندی از پنل های خورشیدی بیان کرده است که ما از میزان تاثیرگذاری این پنل ها و تولید و تامین برق توسط آن ها آگاه هستیم و معتقدیم که دستیابی به آن ها یک موفقیت بزرگ محسوب می شود، چرا که با بهره‌مندی از این پنل های خورشیدی، خودروسازان از انرژی استفاده می کنند که تجدید پذیر بوده و در صورت عدم استفاده هدر رفته و ضایع می شود. وی در ادامه توضیح داده است که با پر کردن تمام فضای موجود بر روی سقف پریوس به وسیله سلول های خورشیدی می توان مقدار قابل طی شدن توسط این خودرو را به راحتی تا ۱۰ کیلومتر (۶.۲ مایل) دیگر افزایش داد.


خودروی هیبریدی کارما روروی نیز بر روی قسمت پشتی خود از پنل های خورشیدی خورشیدی بهره‌مند است. این پنل ها می توانند در هر روز بسته به آب و هوا انرژی لازم برای طی شدن ۱.۵ مایل (در حدود ۲.۵ کیلومتر) مسافت را با توجه به سیستم ناوبری روروی در اختیار آن قرار دهند.
نسخه فعلی تویوتا پریوس که در کشور ما نیز عرضه می شود، به یک پیشرانه بنزینی 1.8لیتری DOHC با توان خروجی معادل 95 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن-متر مسلح شده و در همیاری با پیشرانه برقی که ولتاژ کاری آن برابر 600 ولت و ولتاژ باتری هیبرید نیکل متال این موتور الکتریکی نیز معادل 201.6 واحد است، در مجموع با قدرتی به میزان 121 اسب بخار، زوج مناسبی را برای کامیابی محیط زیست زمین شکل داده‌ اند. برای مثال یکی از کارهای قابل تحسین پریوس، تلاش در جهت کاهش ورود گاز های گلخانه‌ای نظیر CO2 به اتمسفر کره زمین بوده است.

این خودرو به ازای هر کیلومتر پیمایش مسیر حدود 70 گرم از این گاز را وارد هواکره مینماید که در مقایسه با سایر خودروهای در حال تردد، مقدار بسیار مناسبی (در حدود یک دوم تا یک سوم) بنظر می‌رسد.


بعنوان نمونه خودرو کیا سراتو مجهز به پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری به ازای هر یک کیلومتر به طور میانگین 169 گرم گاز دی اکسید کربن را را وارد هوا میکند.
همچنین به علت مصرف سوخت به شدت پایین تویوتا پریوس، علاوه بر مزایای زیست محیطی، صرفه جویی قابل توجهی در وقت و هزینه مالکان پریوس صورت می‌پذیرد.

به شکلی که با 45 لیتر سوخت قادر خواهید بود تا مسیر حدودا 1000 کیلومتری را با توجه به مصرف سوخت پایین این خودرو با یک مرتبه سوختگیری بپیمایید، که در نوع خود فوق‌ العاده است.


رنگ فسفری مخصوص Thermo-Tect در زمینه دفع فرابنفش نور آفتاب تا دو برابر بهتر از رنگ سفید عمل می کند و بدین ترتیب از مصرف انرژی در راستای خنک کردن کابین جلوگیری خواهد شد.

البته در خصوص میزان مصرف تویوتا پریوس در منابع مختلف آمار متفاوتی ذکر شده اما ما در این مقاله مقدار متوسط 4.5L/100km را در نظر گرفتیم. اگر ادعای برخی منابع از جمله نماینده کمپانی تویوتا در کشورمان مبنی بر مصرف سوخت ترکیبی معادل 3.6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر برای پریوس صحیح باشد، مسلما با یک شاهکار در زمینه صنعت خودروسازی روبرو هستیم.
با یک حساب سرانگشتی ساده میتوان به این نکته پی برد که اگر به طور متوسط میزان پیمایش یک خودروی خانوادگی را سالیانه در حدود 20 هزار کیلومتر در نظر بگیریم، تویوتا پریوس با مصرف حدود 900 لیتر بنزین و وارد نمودن 1.4 تن گاز دی اکسید کربن به جو، کمک شایانی به اقتصاد خانواده و جامعه مینماید و مهمتر از آن موجب شاداب ماندن کره زمینی که این روزها حال چندان مناسبی ندارد، خواهد نمود.


به طور کلی پیشرانه بنزینی پریوس در مقایسه با سایر انجین های مشابه ،حدود 32درصد کمتر گاز دی اکسیدکربن از خود منتشر مینماید و این در حالیست که با فشردن دکمه EV و انتخاب حالت تمام الکتریکی، علاوه بر کاهش ارتعاشات و صدای موتور دیگر هیچگونه گاز سمی در هوا منتشر نخواهد شد.

همچنین این خودرو کمترین میزان انتشار ترکیباتی همچون نیتروژن اکسید و HC را تولید می کند و از این رو بی دلیل نیست که پریوس توانسته علیرغم ظهور خودروهای تمام برقی، همچنان به عنوان یکی از سبزترین خودروهای هیبریدی و تولید انبوه جهان به حیات خود ادامه دهد.

به خصوص که به نظر می رسد تا زمان فراهم نشدن زمینه تولید برق از منابع تجدید پذیر، همچنان خودروهای هیبریدی موثر ترین راهکار برای حمل و نقل نسبتا پاک تلقی شوند و حتی نسبت به خودروهای برقی نیز مزایایی را برای خریداران خود به ارمغان آورند، مزایایی که برای مثال شامل عمر بیشتر باتری ها، عدم نیاز به تعویض زود هنگام آن ها، عمر مفید طولانی تر و جلوگیری از آلودگی محیط زیست (در مقایسه با تولید برق از ذغال سنگ) می شود.

نیروگاه هایی که گرما آن را از پا در نمی آورد/ تولید برق تنوع می‌طلبد

 منابع طبیعی ایران به عنوان یکی از اصلی ترین سرمایه های اقتصادی کشور به حساب می آید که عموما به دست فراموشی یا نابودی سپرده شده اند. ظرفیت های اقتصادی که در صورت استفاده از آنها جایگاه اقتصادی کشور در اقتصاد بین الملل ارتقا خواهد یافت.

با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های ایران، متنوع کردن سبد مصرفی انرژی کشور یکی از اهداف سیاست گذاران این حوزه است تا از این طریق اتکا به سوخت های فسیلی کاهش یابد.

ایران با دارا بودن بیش از 300 روز آفتابی در پهنه جغرافیایی خود در حدود 2.5 برابر کشورهای اروپایی از این نعمت برخوردار است که می تواند از این پتانسیل در تولید برق کمک گیرد.ضرورتی که در روزهای گذشته و با افرایش دما هوا و ورود فشار مضاعف به نیروگاه ها احساس شد.

کارشناسان این حوزه معتقد اند با توجه به میزان تابش خورشید در ایران، تولید برق تجدیدپذیر از این طریق به طور میانگین در حدود 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع برآورد شده است.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در آخرین اظهارات خود در خصوص تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از 165 مگاوات در ابتدای دولت، به 400 مگاوات در حال حاضر رسیده و تا پایان سال 96 این ظرفیت به 600 مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: برنامه دولت احداث 1000 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در بخش انرژی های تجدیدپذیر در طول هر سال از برنامه ششم توسعه است.

ظرفیت ناچیز تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور بر کسی پوشیده نیست از همین رو وزارت نیرو تصمیم به ترغیب سرمایه گذاران به ورود در این حوزه دارد و برای تشویق افراد به خرید تضمیمی 20 ساله برق از آنها با ارقام قابل قبول دارد. ارقامی که با توجه به ظرفیت تولید برق نیروگاه و استفاده از تجهیزات بومی یا وارداتی میزان متفاوتی پرداخت می شود.

برنامه هایی که در شرایط فعلی اهمیت آن بیش از پیش آشکار شده و تلاش ها برای گسترش سهم آن در سبد مصرفی کشور است.

تولید مواد غذایی با استفاده از برق

full-889x443.jpg

محققان فنلاندی با استفاده از الکتریسیته موفق به تولید مواد غذایی شده‌اند که می‌تواند کلیدی برای مبارزه با گرسنگی در جهان باشد.

به گزارس ایسنا و به نقل از اینهبیتت، تیم محقان فنلاندی موفق شده‌اند نوعی پروتئین تک‌سلولی را با استفاده از کربن‌دی‌اکسید و الکتریسیته تولید کنند که از آن می‌توان غذای حیوانات و همچنین مواد غذایی برای انسان تولید کرد.

محصول نهایی این فرآیند ترکیبی خواهد بود که 50 درصد آن از پروتئین، 25 درصد از کربوهیدرات و مابقی شامل چربی و نوکلئیک‌اسید است.

محققان این پروژه در توضیحات خود اعلام کردند که این روش می‌تواند در مناطقی که با قحطی و کمبود مواد غذایی مواجه هستند مثمرثمر باشد، خصوصا که در هر منطقه با توجه به نیازهای موجود می‌توان نوع پروتئین آن را تغییر داد.

قدم بعدی برای محققان افزایش کارایی محصول و تولید آن در مقیاس صنعتی است.

در حال حاضر تولید هر گرم از این ماده دو هفته به طول می‌انجامد و طی تخمین‌های محققان به یک دوره 10 ساله برای صنعتی‌سازی کامل آن نیاز است.

پروفسور "جرو آهولا"( Jero Ahola) محقق ارشد این پروژه در مرکز تحقیقات پیشرفته VVT فنلاند گفت: در حال حاضر ما در حال کار بر روی بهبود کیفیت و کاهش زمان تولید محصول هستیم و همچنین تلاش می‌کنیم تا جدیدترین فناوری‌های مورد نیاز را برای این هدف توسعه دهیم تا بتوانیم هزینه نهایی تولید این محصول را نیز کاهش دهیم.

این روش ارزشمند می‌تواند علاوه بر اینکه با استقاده از انرژی خورشیدی و گازهای موجود در هوا غذا تولید کند، می‌تواند سبب کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفظ منابع طبیعی زمین شود.

پکیج برق خورشیدی

پکیج روشنایی خورشیدی 220 ولت AC .با توان 300 وات.قادر به روشن کردن تلویزیون 14.و پنکه .و 5 لامپ LED. و شارژ موبایل و رادیو ضبط و لپ تاب.دوربین. مخصوص باغ شهر.عشایر.زنبورستان.دامداران عزبز.ساخت ایران.09177196296

کاتالوگ:

مدل:
MA500W-220V

وزن کل:20 کیلو گرم

ابعاد 30*15*40 سانتیمتر

وزن پنل 4 کیلو گرم

ابعاد پنل60*60 سانتیمتر

باطری خشک 28 آمپر ساعت.

توان مبدل..300 وات ساعت

شارژ کنترلر.10 آمپر.

ساخت ایران/ آفتاب الکتریک

توجه:!! .لطفا به نکات زیر قبل از راه اندازی دستگاه دقت فرمائید:

ابتدا درب جعبه را باز کنید.و با احتیاط بست باطری را محکم کنید.

سپس پنل خورشیدی را روی بام یا مکانی که سایه اشیا در طول روز روی آن نباشد

رو به جنوب شرقی با زاویه 30 درجه نسبت به زمین محکم کنید.

بعد کابل بیرون آمده از دستگاه را تا پنل ادامه و سیم مثبت قرمز رنگ را به سیم

مثبت پنل وصل کنید و منفی مشکی رنگ را به منفی پنل اتصال دهید.و عایق کنید.

جعبه را به پشت بخوابانید به نحوی که قطب باطری بالا قرار گیرد.و از دسترس

کودکان و آب دور نگه دارید. از دستکاری داخل دستگاه جدا خودداری فرمائید.

زیرا دیگر شامل گارانتی نمی شود.و احتمال آتش سوزی دارد.

دستگاه بصورت خودکار شروع به شارژ می کند.و پس از مدتی که شارژ شد.

کلید اصلی روی مبدل را در حالت روشن قرار دهید و دوشاخه وسایل برقی را

داخل پریز و استفاده فرمائید.توجه فرمائید.برق و توان دستگاه 220 ولت و محدود

است.و لوازمی مانند لامپ و تلویزیون 14 ال ای دی.و پنکه .و موبایل وتبلت.

و لپ تاب.و ریش تراش.و رادیو ضبط .می توانید در زمان محدود استفاده کنید

از حسن انتخاب شما متشکریم.آفتاب الکتریک09391236296

عکس ‏‎Fazel Ahmadi‎‏

مراسم بهره برداری از طرح تولید پنل های خورشیدی در شیراز

مراسم بهره برداری از طرح تولید پنل های خورشیدی در شیراز

ایرنا - شیراز - مراسم بهره برداری از طرح تولید پنل های خورشیدی روز سه شنبه در شهرک صنعتی شیراز برگزار شد. این کارخانه قابلیت تولید پنل هایی با ظرفیت 130 مگاوات انرژی خورشیدی در سال را دارد و ظرفیت تولید سالانه آن تا 250 مگاوات قابل افزایش است*


دو ماه تابش خورشید در ایران معادل کل ذخایر نفت و گاز شناخته شده در کشور است

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شر کت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: تاکنون بیش از یکصدهزار متر مربع کلکتورخورشیدی حرارتی توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با صرفه جویی سالانه 60 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سراسر کشور نصب شده است.
  

به گزارش نفت نیوز، کلکتورها وظیفه جذب انرژی خورشید را بر عهده دارند. بعنوان مثال، بخش اصلی یک آبگرمکن خورشیدی کلکتور آن است که خود شامل یک ورق است که به‌وسیله تابش کلی خورشید حرارت یافته و حرارت خود را به یک سیال جذب کننده (مانند آب ) که داخل لوله در حال جریان است، منتقل می‌کند.

مهندس ابوالقاسم لطفی اظهار داشت: تاکنون بیش از 17 هزار سیستم خورشیدی خانگی و 800 سیستم خورشیدی عمومی با حمایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را ه اندازی شده است.  دو ماه تابش خورشید در ایران معادل کل ذخایر نفت و گاز شناخته شده در کشور است/ بیش از 100هزار متر مربع کلکتور خورشیدی حرارتی توسط شرکت بهینه سازی در کشور نصب شد

وی در ادامه، انرژی خورشیدی را به عنوان انرژی پاک،رایگان و نعمت لایزال خدادادی عنوان کرد و اظهار داشت: کشور ما با داشتن بیش از 300 روز آفتابی و متوسط تابش 2200کیلووات ساعت در هر متر مربع ظرفیت بسیاربالایی جهت استفاده از انرژی خورشیدی داشته و همچنین اثرات مثبت زیست محیطی فراوان در جهت کاهش مصرف سوخت دارد. 

لطفی تاکید کرد:طبق بررسی های بعمل آمده انرژی سه‌روزتابش خورشید برابر با تمام‌انرژی های فسیلی موجود است بطوری که انرژی چهل روز تابش خورشید با انرژی مورد نیازیک قرن برابر بوده و همچنین دو ماه تابش خورشید در ایران معادل کل ذخایر نفت و گاز شناخته شده در کشور می باشد بنابراین اگر تنها 1% مساحت ایران با انواع سیستم‌های خورشیدی پوشانده شود،قابلیت تامین کل انرژی مورد نیاز کشور وجود خواهد داشت. 

لطفی به کاربردهای انرژی خورشیدی اشاره کرد و اظهار داشت: تولید انرژی حرارتی از انرژی خورشیدی جهت گرمایش آب مصرفی ، گرمایش فضا ،گرمایش آب استخرها و مخازن ذخیره آب فصلی ، آب شیرین کن‌ خورشیدی ، نیروگاه حرارتی خورشیدی ،اجاق خورشیدی و تولید سرمایش خورشیدی و تولید انرژی الکتریکی از انرژی خورشیدی (فتوولتائیک)، تامین مستقیم انرژی الکتریکی از نور خورشید بوسیله سلولهای خورشیدی از جمله کاربردهای انرژی خورشیدی است. 

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شر کت بهینه سازی مصرف سوخت در پایان یادآور شد: در ساختمان شرکت بهینه سازی نیز از آبگرمکن های خورشیدی بعنوان پیش گرم کن سیستم موتورخانه مرکزی استفاده شده است و تجهیز ساختمانهای شرکت ملی نفت ایران و سایر مراکز عمومی و دولتی از پروژه های در دست اقدام شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است.

به گزارش نفت نیوز، گرمایش آب و فضا مجموعاً بیش از 80% انرژی را در ساختمان‌ها مصرف می‌کند و بنابراین بیش از یک سوم کل انرژی مصرفی جهان در جهت گرمایش مصرف می‌شود. از این میان گرمایش آب به طور متوسط 20 تا 30 درصد کل انرژی مصرفی در خانه را مصرف می‌کند.